OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Farsta stadsdelsområde växer och utvecklas, det byggs nya bostäder och förskolor. Området består av tio stadsdelar av skiftande karaktär med villaområden, tunnelbaneförorter och centrala Farsta med sin höghusbebyggelse. Det är nära till kommunikationer och till naturen samt Farsta centrum med butiker och restauranger. I Farsta bor cirka 58 000 invånare och inom Farsta stadsdelsförvaltning arbetar cirka 1 300 medarbetare.
Arbetsplatsbeskrivning
Farsta stadsdelsförvaltning erbjuder en attraktiv arbetsplats där du omges av engagerade, hjälpsamma och kunniga kollegor.
Du erbjuds möjligheter till friskvård och flexibel arbetstid. Vi har en friskvårdstimme i veckan och förvaltningen har ett årligt friskvårdsbidrag om 1000 kr genom friskvårdsportalen Actiway. Stadens medarbetare har rabatterade avgifter på ett antal tränings- och friskvårdsanläggningar, varav flera belägna i stadsdelen. Arbetsplatsen är centralt belägen i ljusa lokaler i Farsta centrum nära T-banan, nära till restauranger och ett stort affärsutbud.
Farsta stadsdelsförvaltning kommer under hösten 2021 starta upp ett treårigt projekt- Intensifierad utredning i hemmiljö tillsammans med Skärholmens-, Enskede/Årsta/Vantörs-, och Skarpnäcks stadsdelsförvaltningar. Projektet kommer att anpassas efter respektive förvaltnings organisation, som inte ser identiska ut, men som har samma mål och uppdrag. Projektmedlemmarna har nära samarbete och utbyte med varandra.
Syftet med projektet är att socialtjänsten i ett tidigt skede ska kunna hitta orsakerna till familjernas problem, uppnå en högre träffsäkerhet i insatser som behövs samt skapa en bestående förändring hos barn och/eller vårdnadshavare och därmed förhindra återaktualisering. I projektet arbetar socialsekreterare och familjebehandlare i team och arbetet leds av biträdande enhetschef på Enheten för barn.
Din placering blir på Enheten för barn i Farsta i nära samverkan med vår öppenvård Familjestödsenheten och grupperna på enheten för barn. Enheten för barn består av en utredningsgrupp 0-12 år, 12 st socialsekreterare och 2 biträdande enhetschefer samt en familjevårdsgrupp, 7 st familjevårdsinspektörer, en kontaktsekreterare och en biträdande enhetschef.
Arbetsbeskrivning
Målgruppen 1 som projektet vänder sig till är barn 0-12 år och föräldrar där oron är hög och/eller som tidigare varit föremål för utredning och insats där uppdraget inte nådde önskad effekt. Målgrupp 2 är nyblivna föräldrar som under längre tid haft kontakt med socialtjänsten innan de fick barn och där oro finns kring om föräldraförmågan är tillräcklig.
Som familjebehandlare i projektet kommer du utreda barns situation och behov av skydd och stöd i barnets hemmiljö tillsammans med familjebehandlare. I hemutredningarna ingår bland annat observationer av barnets behov, samspelet i familjen, samtal med barn, föräldrar och möten både enskilda och nätverksmöten. Du samverkar även med andra aktörer som är viktiga för barnet. Den löpande dokumentationen sköts av både socialsekreterare och behandlare även om det är socialsekreteraren som sammanställer beslutsunderlaget. Du deltar i framförandet av besluten.
Du behöver vara intresserad av att hitta bra och flexibla lösningar och möjligheter att få till bra arbetssätt tillsammans med berörda parter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och tidigare erfarenhet av behandlingsarbete med fokus på barn i åldern 0-12 år och deras föräldrar samt övrigt nätverk och/eller annat relevant stödjande arbete t.ex. föräldrastödsarbete och familjehemsvård. Du är van vid att arbeta mot uppdrag, mål och uppföljning och har mycket god kommunikationsförmåga i både tal och skrift.
Meriterande är att ha erfarenhet av att arbeta enligt förhållningssättet Signs of Safety. Meriterande kompetens och utbildning är bland annat systemiska, kognitiva och lösningsinriktade behandlingsmetoder samt steg 1 utbildning.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och söker följande egenskaper: engagemang, god samarbetsförmåga, självgående, kreativ och lösningsorienterad. Du är strukturerad i ditt arbetssätt, har god utredningsförmåga och klarar av att möta familjer i kris. Du är stabil och har en personlig mognad med förmåga att göra korrekta avvägningar och fatta välmotiverade och rättssäkra beslut.
Eftersom arbetet oftast innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
Övrigt
Då utredningen sker i barnets hemmiljö behöver du vara flexibel med arbetstider då det kan förekomma tidiga morgnar och tidiga kvällar. Arbetstiden är inte förlagd till helger.
Detta är en projektanställning. Projektet förväntas pågå under tre års tid och inleds hösten 2021 och avslutas hösten 2024. Vi vill tillsammans med dig utveckla framtidens socialtjänst men vi vet också vikten av att tycka om att förvalta och att vara lojal med uppdraget.
Tjänsterna tillsätts om erforderliga beslut fattas. I den här rekryteringsprocessen kommer tester att användas i bedömningsarbetet. Provanställning kan eventuellt tillämpas.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.