OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är utredare något av ditt andranamn? Känner du dig trygg med att göra bedömningar och fatta välgrundade beslut? Är du dessutom riktigt bra på att möta olika typer av människor? Då kanske du är en av de vassa handläggare som LSS-sektionen söker.
Socialförvaltningen består av tre sektioner (LSS-sektionen, Barn- och familjesektionen samt vuxensektionen). Du kommer att arbeta på LSS- sektionen där vi ständigt jobbar med utveckling och förbättring. Vi som är LSS-handläggare idag består av ett team på 6 personer som hjälper och stödjer varandra i ett arbete som ibland kräver det lilla extra av oss alla.
ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare inom LSS-sektionen arbetar du med myndighetsutövning för barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning. Här kommer du att utreda behov och fatta beslut utifrån gällande lagstiftning. Eftersom vi fattar beslut grundade på lagstiftning och gemensamt arbetar mot målet att öka människors rättssäkerhet så är det viktigt att vi är uppdaterade på gällande lagstiftning.
Arbetet som LSS-handläggare innebär en hel del arbete vid datorn där du utreder och ser till att dina beslut är professionellt fattade. Stora delar av arbetet innehåller också kontakter och möten med enskilda personer (brukare) som behöver insatser, samt externa parter i form av Landsting, Försäkringskassan och självklart våra egna förvaltningar inom kommunen. Andra kontakter har du med förvaltare, anhöriga och gode män. Gemensamt för alla dessa kontakter är att du guidar, lyssnar, vägleder och antecknar för att skapa bra underlag för beslut.
För att lyckas som LSS-handläggare ser du bemötande, välgrundade beslut och en hög rättssäkerhet som en viktig del i arbetet. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram. I arbetet ska du även kunna väga samman information och göra omdömesgilla avvägningar och prioriteringar.
Du som söker behöver vara en trygg och stabil person som kan samarbeta och samspela tillsammans med andra. Det är även viktigt att du är självgående, ansvarstagande och strukturerad.
För dokumentation använder vi verksamhetssystemet Treserva.
TILLRÄCKLIGA KVALIFIKATIONER
- Socionomutbildning eller annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig.
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS verksamhetsområde eller annan myndighetsutövning inom socialtjänsten.
- Behärskar det svenska språket såväl i tal som skrift och kan anpassa informationen efter den person du möter i ditt arbete.
Som person vill vi att du:
- Är analytisk och har förmåga att ställa krav på utförare för att nå det förväntade resultatet med insatsen.
- Ser vikten av ett gott bemötande samt ett gott samarbete med berörda parter.
- Är självständig och har förmåga att strukturera och prioritera arbetsuppgifterna.
- Är modig och har kunskapen att fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning.
- Är kreativ och vill lösa problem.
MERITERANDE KVALIFIKATIONER
- Erfarenhet av myndighetsutövning inom funktionsnedsättning.
- Erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva.
FALU KOMMUN SOM ARBETSGIVARE
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Två tjänster. Befattningarna är tillsvidare på heltid. Tillträde efter överenskommelse. Provanställning på 6 månader kan tillämpas. Kopior på betyg och intyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.
UPPLYSNINGAR
Jasmin Löf, enhetschef, 023-869 75
FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Jan Nyberg, SSR, 023-821 67