Två HR-handläggare med öga för detaljer och känsla för helhet

Arbetsbeskrivning

När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din spetskunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i den östgötska vardagen. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.



Du kommer tillhöra enheten för HR som tillhör avdelningen för verksamhetsstöd.

På avdelningen samlas även annat myndighetsgemensamt stöd såsom juridik, diarium, arkiv, kommunikation, ekonomi och GIS.

På enheten för HR är vi idag fem medarbetare som arbetar med både HR-relaterade uppdrag och inom andra  verksamhetsområden. Det finns en HR-chef som också är tillika avdelningschef för verksamhetsstöd. Vi på enheten för HR arbetar med att ge såväl strategiskt som operativt stöd till länsledning och chefer inom hela HR-området och uppdelat i specialistområden. Vi arbetar inom specialistområdena arbetsmiljö och likabehandling, avtalsfrågor, kompetensförsörjning, ledarskap, lönebildning, misskötsamhet och konflikter, rehabilitering samt rekrytering. På enheten arbetar vi också med krigsplacering, objektspecialist inom HR för de 21 länsstyrelserna, tillsynsakademin med mera. 

Vi söker två drivande och engagerade kollegor som trivs med att arbeta i en organisation full av samhällsengagemang.

Dina arbetsuppgifter kommer innebära att du arbetar med tyngdpunkt i antingen administration inom HR-området eller rekrytering.

Ena tjänsten kommer särskilt ha inriktning mot administration där du huvudsak kommer att arbeta inom specialistområdet avtalsfrågor. Det innebär att du handlägger och administrerar olika HR-relaterade uppgifter, främst i vårt ärendehandläggningssystem och gentemot Länsstyrelsernas nationella löneservice.  En viktigt uppgift i denna roll är att se möjligheter till effektiviseringar och arbeta för en utveckling av HR:s administrativa processer. Du är ansiktet utåt gällande vår resursbrevlåda och hanterar ofta utlämnande av handlingar. Utöver det ingår att handlägga ärenden inom specialistområdet rekrytering, allt ifrån administration till ett konsultativt stöd till chefen. 

Den andra tjänsten kommer särskilt ha inriktning mot rekrytering och vara ett chefsstöd i chefernas process med rekrytering. De innebär att stötta cheferna i hela rekryteringskedjan: framtagande av kompetensprofil, annonsering, göra urval, kalla till intervjuer, referenstagning med mera.  Vi arbetar utifrån kompetensbaserad rekrytering med alla delar i rekryteringsprocessen i nära samarbete och dialog med myndighetens chefer.

Dessa två tjänsterna kommer bilda ett tajt team och är back up för varandra i det dagliga arbetet, och tillsammans med övriga kollegor på enheten för HR ger vi professionellt stöd i organisationen. Förutom att samarbeta med de närmsta kollegorna inom HR-teamet kommer du att arbeta nära våra chefer och även med kollegor inom bland annat kommunikation, verksamhetsutveckling, ekonomi och service.

Vi vill att du har akademisk utbildning inom HR-området eller annan utbildning vi bedömer likvärdig. 

För båda tjänsterna vill vi att du har tidigare erfarenhet av administration. Meriterande är erfarenhet av liknande arbetsområden som tjänsterna beskriver. Det är också meriterande om du har erfarenhet från det statliga avtalsområdet och inom serviceyrket. Vi vill och att du är en van systemanvändare med digitalt perspektiv.

Som person är du utåtriktad och har lätt för att samarbeta samtidigt som du har hög integritet med ett förhållningssätt som skapar förtroende i organisationen. Rollen som arbetsgivarrepresentant är naturlig på samma sätt som ett serviceinriktat bemötande. 

Du är en handlingskraftig nytänkare som jobbar med ständiga förbättringar för att uppnå goda resultat. Du är noggrann, strukturerad och ordningsam och har förmågan att se helheten och hålla den röda tråden genom alla våra processer. Du har också förmåga att se vad som behöver prioriteras och kan ställa om utifrån verksamhetens behov. Som kollega tycker du att det är självklart att ha nära till skratt och bidra till gemenskap och arbetsglädje. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningen
Anställningarna är tillsvidareanställningar som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. 

Övriga villkor
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Läs mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss på vår hemsida.

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Vill du veta mer kontakta HR-chef Suzi Pergel, tel. 010-223 52 45 eller HR-partner Hanna Ulmfelt 010-223 52 47. Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST Nina Stenmark, tel 010-223 53 04.

Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.se. Din ansökan ska ha inkommit senast den 20 november, ange ref nr 15924.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomidirektör Ingemar Strandmer
010-223 52 34
SACO Pontus Karlbom
010-223 52 82
ST Sofia Meyrold
010-223 52 96
Enhetschef Karin Sigvardsson
010-223 54 25
Funktionschef Elin Iseskog
010-223 54 31
HR-chef Ylva Jacobsson
010-2235245
Funktionschef Maria Taberman
010-223 53 76
Naturvårdshandläggare Nicklas Jansson
010-223 53 90
Enhetschef Madeleine Sjöberg Söderstedt
010-22 35 292
Receptionistansvarig Camilla Gyllström
010-223 52 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Östergötland
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 oktober 2022
  • Ansök senast: 20 november 2022

Besöksadress

Östgötagatan 3 Linköping
None

Postadress

Östgötagatan 3
Linköping, 58186

Liknande jobb


Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

Vikarierande PA-konsult till Ockelbo kommun

19 december 2024

Junior HR-konsult

Junior HR-konsult

18 december 2024

18 december 2024

Vikarierande HR-konsult

Vikarierande HR-konsult

18 december 2024