OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Pensionsmyndigheten ansvarar för att administrera den allmänna pensionen och att informera om hela pensionen. Vi informerar drygt sju miljoner pensionärer och pensionssparare och betalar ut pension till nästan 2 miljoner pensionärer. Vi är cirka 1 000 medarbetare och finns på åtta orter i landet. Vi gör pensioner enklare för att alla ska kunna leva i nuet.
Vi söker två kundservicechefer, en till Söderhamn och en till Gävle.
Kundmötesavdelningen har ansvaret för att utveckla, genomföra och förvalta Pensionsmyndighetens kundrelationer. Avdelningen ansvarar för kommunikationskanalerna, webb och e-tjänster, tryckt information, telefoni, mail, sociala medier och personliga möten.
Kundserviceenheten ansvarar för Pensionsmyndighetens kundservice i telefon, mail och i sociala medier samt med Pensionsmyndighetens växel. Kundserviceenheten finns i Söderhamn och i Gävle. På kundservice arbetar idag totalt ca 125 medarbetare, relativt jämnt fördelade mellan orterna.
Arbetsbeskrivning
Arbetet innebär att du ansvarar för den dagliga driften av kundservice på orten. Du vidareutvecklar och förvaltar verksamheten i enlighet med myndighetens mål och strategier.
Du ansvar för att utveckla mötet med kund. Du utvecklar medarbetare och chefer, arbetssätt, rutiner och processer för att skapa ett aktivt och professionellt kundmöte. Du deltar aktivt i arbetet för att bygga upp en kundservice med hög kvalitet, hög service och ett proaktiv arbetssätt i kundmötet.
Som kundservicechef kommer ditt primära fokusområde att vara ett aktivt och närvarande ledarskap där du arbetar med att kompetensutveckla medarbetarna. Du arbetar med coachning som verktyg när du kvalitetssäkrar och utvecklar verksamheten. Du ansvarar för att utveckla samverkansformer såväl inom kundmötet som med andra delar av myndigheten.
Du kommer att ha personalansvar för både gruppchefer och medarbetare och rapporterar direkt till Kundmötesavdelnings chef.
Utbildning och erfarenhet
Du har relevant akademisk examen. Vi söker dig som har erfarenhet av att arbetat med kvalificerade kundmöten och av verksamhetsutveckling, gärna inom kundservice.
Du har vidare fler års erfarenhet av att utveckla medarbetare och av att leda personalgrupper. Du är van att leda och fördela arbetet samt att engagera medarbetarna att arbeta mot uppsatta mål.
Egenskaper
För att lyckas och trivas i rollen som kundservicechef vill vi att du arbetar kundorienterat, strukturerat, och för hela myndighetens bästa.
Som person är du engagerade i ditt arbete och självgående i allt du gör och proaktiv då du ser vad som behöver göras. Du är mål och resultatinriktad, har mycket bra ledaregenskaper och gillar att utveckla medarbetare, är prestigelös, flexibel och har god samarbetsförmåga. Vidare är du analytisk, har helhetssyn, ett gott omdöme och en mycket god kommunikativ förmåga.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Du erbjuds en unik chans till utveckling både som person och chef.
Uppdraget kommer att innehålla utmaningar och variation i ett uppbyggnadsskede av en ny verksamhet.
För mer information om tjänsten kontakta avdelningschef Paul Larsson tel. 010-454 2222.
Fackliga representanter är Maria Johannson, Saco, 010-454 3643 och Ann-Christine Jonsson, ST, 010-454 2854.
Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster.
Ange diarienummer PSL 2013-72 i din ansökan.