Två medarbetare sökes till överförmyndarenheten för Södertälje och Nykvarn

Två medarbetare sökes till överförmyndarenheten för Södertälje och Nykvarn

Arbetsbeskrivning

Överförmyndarenheten med uppdrag för hantering av ärenden i Södertälje och Nykvarns kommuner söker självständiga handläggare, gärna med erfarenhet av beslutsfattande utifrån lagstiftning. Enhetens uppgifter är att utöva tillsyn över gode män och förvaltare, fatta beslut i myndighetsärenden, rekrytera och utbilda gode män och förvaltare, granska räkenskaper och digitalisering av verksamheten.


Har du ett stort samhällsengagemang?

Letar efter ett meningsfullt jobb och vill göra skillnad i andra människors vardag?

Vill du bli en del av en verksamhet med stort utvecklingsfokus?

Vill jobba i ett team med schyssta och omtänksamma kollegor? 


Dina arbetsuppgifter


 I tjänsten ingår att:  

- utreda behov av god man och förvaltare

- vara noggrann och fatta rätt beslut 

- upprätta skrivelser till domstol

- administrativt arbete

- bidra till den digitala effektiviseringen

- granska räkenskaper


En framgångsfaktor i rollen som handläggare är att du har en förmåga att självständigt driva frågor framåt, se helheten och samtidigt är lyhörd med ett utpräglat kundperspektiv inom överförmyndarverksamhetens område. Viss kvällstid kan förekomma.


Vem är du?


Vi söker dig som har lätt för att lära dig nytt, är nyfiken och ansvarsfull. Överförmyndarenheten söker två handläggare med uppdraget att utreda och fatta beslut ärenden. En god man och förvaltare bistår en person som på grund av sjukdom inte själv kan fatta beslut om sin person, sina rättigheter eller för sin ekonomi. Du behöver vara tålmodig, tydlig och ödmjuk samt vara bra på intern och extern kommunikation. Du behöver gilla ny teknik, vara strukturerad i ditt arbetssätt och gilla att samarbeta.



Personliga egenskaper:

- Dina personliga egenskaper är viktiga för att passa i rollen och vi söker dig som har god initiativförmåga med förmåga att kommunicera och självständigt driva strukturerade processer.

- Handläggningen kräver uthållighet, noggrannhet och ett intresse för både siffror och människor.  

- Du kan hantera högt tempo samtidigt som du arbetar noggrant, strukturerat och effektivt.

- Arbetet kräver framåtanda och utvecklingsintresse för digitala verktyg.

- Du behöver vara flexibel och se din egen roll utifrån gruppens bästa.


Då arbetsplatsen är liten läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.  


Krav:

- Vi söker dig med examen från högskolan inom samhällsvetenskapliga ämnen eller likvärdigt.

- Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i arbetsuppgifterna krävs mycket god kunskap i svenska språket, både i tal och skrift.  

- Erfarenhet av administrativt arbete.

- God datavana och hanterar Office-paketet. 



Meriterande:

- Erfarenhet av familjerätt.

- Aktivt deltagit i att utveckla digitala verksamhetssystem för digitala arbetsprocesser.



Vi erbjuder dig



Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.



Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:

https://www.sodertalje.se/formaner


På överförmyndarenheten i Södertälje kommun arbetar nio personer. Vi handlägger även Nykvarn kommuns överförmyndarverksamhet. Vi sitter i stadshusets ljusa, moderna lokaler nära pendeltågsstationen i Södertälje centrum.  


Välkommen till oss!



Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

Bakgrundskontroller görs regelbundet på samtliga våra anställda.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.





Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 juni 2023
  • Ansök senast: 21 juli 2023

Liknande jobb


Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

22 november 2024