OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Direktionssekretariatet, som är en av fem enheter inom stabsavdelningen, har ansvar för samordning, rådgivning och administrativt stöd till Riksbankens direktion och ledningsgrupp. Enheten har också ansvar för Riksbankens årsredovisning, samordning av Riksbankens internationella utvecklingssamarbete, s.k. teknisk assistans till andra centralbanker, samt kanslistöd till riksbanksfullmäktige. Inom enheten finns även en permanent krisledningsstab och en funktion för dataskyddsfrågor. På direktionssekretariatet arbetar i dagsläget tolv medarbetare och nu söker vi två nya kollegor.
Samordnare
Som samordnare på stabsavdelningen får du en central roll med många kontaktytor. I arbetet ingår att planera och koordinera möten. Kvalificerat administrativt stöd, samt utveckling av processer och effektiva arbetssätt är en viktig del av jobbet. I rollen har du en tät dialog med både chefer och medarbetare för att förstå behov och kunna arbeta proaktivt. Du arbetar tätt tillsammans med dina kollegor på enheten och förväntas ta en aktiv roll i enhetens utveckling mot mer digitala processer. Du kommer på sikt att ingå i riksbanksfullmäktiges kanslifunktion, vilket innebär att ansvara för planering, genomförande och administration kopplat till fullmäktiges sammanträden och aktiviteter. Du kommer att ingå i Riksbankens hållbarhetskommitté och ansvara för mötesplanering och minnesanteckningar. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma beroende på behov, kompetens och intresse hos sökanden.
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom ekonomi, juridik eller annan för rollen passande inriktning. Du har självklart ett intresse för de frågor vi arbetar med och trivs bra i en generalistroll och med många kontaktytor. Du är prestigelös och kan hantera administrativa uppgifter i kombination med både små och stora, mer komplexa, frågor. Du är proaktiv i ditt arbetssätt men kan också hantera situationer när frågor behöver lösas med kort varsel. Du bör ha erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och det är meriterande att du har god kännedom om svensk statsförvaltning och gärna om Riksbankens verksamhet. Vi tror att du har god it-vana, särskilt av att arbeta med digitala mötesverktyg och dokumenthanteringssystem. Goda kunskaper i svenska och engelska samt i Office-miljön är ett krav.
Som person är du strukturerad, kvalitetsmedveten och serviceinriktad. Du är självgående och tar egna initiativ samtidigt som du trivs i en roll där samarbetet med andra är avgörande. Förmåga att se till såväl detaljer som helheten är också viktigt, liksom att vara flexibel inför ändrade omständigheter, högt tempo och omprioriteringar. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kvalificerad samordnare
Som kvalificerad samordnare kommer du att ha som uppgift att säkerställa att berednings- och beslutsprocesser fungerar på bästa sätt. I arbetet ingår att planera och koordinera direktionens möten. Kvalitetssäkring av underlag, kvalificerad samordning och administrativt stöd, samt utveckling av processer och effektiva arbetssätt är en viktig del av jobbet. I rollen har du en tät dialog med både direktionen och avdelningarna för att förstå behov och kunna arbeta proaktivt. Du arbetar tätt tillsammans med andra medarbetare på enheten och förväntas ta en aktiv roll i enhetens utveckling mot mer digitala processer.
Du kommer också att vara projektledare för framtagandet av Riksbankens årsredovisning. Du driver projektet mot uppsatt tidplan och fungerar som stöd i framtagandet av texter och referensmaterial. Arbetet med årsredovisningen pågår framförallt mellan november och februari. Arbetet innefattar främst samordning av förvaltningsberättelsen, medan de ekonomiska delarna hanteras av Riksbankens ekonomifunktion. Även andra uppgifter inom ramen för direktionssekretariatets ansvarsområde kan vid behov komma att bli aktuella.
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom ekonomi, juridik eller annan för rollen passande inriktning. Du har självklart ett intresse för de frågor vi arbetar med och trivs bra i en generalistroll och med många kontaktytor. Du är prestigelös och kan hantera administrativa uppgifter i kombination med både små och stora, mer komplexa, frågor. Du är proaktiv i ditt arbetssätt men kan också hantera situationer när frågor behöver lösas med kort varsel. Du bör ha minst fem års arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter och det är meriterande att du har god kännedom om svensk statsförvaltning och gärna om Riksbankens verksamhet - särskilt inom något av våra policyområden. Har du dessutom erfarenhet av projektledning ser vi det som en fördel. Likaså att du har god it-vana, särskilt av att arbeta med digitala mötesverktyg och dokumenthanteringssystem. Goda kunskaper i svenska och engelska samt i Office-miljön är ett krav.
Som person är du strukturerad, kvalitetsmedveten och serviceinriktad. Du är självgående och tar egna initiativ samtidigt som du trivs i en roll där samarbetet med andra är avgörande. Förmåga att se till såväl detaljer som helheten är också viktigt, liksom att vara flexibel inför ändrade omständigheter, högt tempo och omprioriteringar. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö.
MER OM TJÄNSTERNA
Båda tjänsterna är tillsvidareanställningar med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning om sex månader. Då tjänsterna är placerade i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap och en säkerhetsprövning med registerkontroll och särskild personutredning genomförs inför beslut om anställning.
INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 3 februari. Beskriv gärna i ditt brev vilken av rollerna som lockar mest. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsterna och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor.
Kontaktperson
Sofia Kåhre
t.f. Enhetschef
08-787 02 44