OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker två omsorgsassistenter till Stenbocks väg. I en av tjänsterna ingår även att vara samordnare för enheten.
Stenbocks väg är ett serviceboende med åtta lägenheter. Verksamheten är schemalagd och vi tillämpar arbetstidsavtalet - heltid till alla - där du har möjlighet att önska sysselsättningsgrad. Personalgruppen består av sju omsorgsassistenter. I samordnarfunktionen ingår att i nära samarbete med enhetschef koordinera och planera enhetens resurser.
Är du en lugn person som är strukturerad och bra på att ligga steget före?
Då är du den person vi söker!
ARBETSUPPGIFTER
Att jobba som omsorgassistent ger dig en konkret möjlighet att göra skillnad i andra människors liv. Arbetsuppgifterna innefattar att motivera, stödja och hjälpa brukare i alla vardagliga situationer, både i och utanför hemmet. Det kan handla om att följa med på läkarbesök och olika utflykter men också om att planera och underlätta i vardagen så att det passar den enskilde individens livssituation. I arbetsuppgifterna ingår matlagning. Att arbeta med människor som har diagnoser inom autismspektrat kräver närvaro och teamwork. Vi söker medarbetare med kunskap och ett stort intresse för målgruppen. Vi förespråkar ett lågaffektivt bemötande som präglas av öppenhet, prestigelöshet och reflektion. Det är viktigt att du har förmåga att skapa förtroende, är trygg och stabil, samt har stort tålamod för att uppmärksamma små framsteg. Jobbet ställer krav på din förmåga att självständigt kunna fatta beslut, vara flexibel och agera. Det är också intressant, givande och utmanande.
Utöver arbetsuppgifterna ovan innebär samordnaruppdraget även att du bland annat ska se till att den dagliga bemanningsplaneringen och arbetsfördelningen fungerar. Du bidrar till ett öppet arbetsklimat och stödjer chefen i vissa arbetsuppgifter.
TILLRÄCKLIGA KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har:
- gått omvårdnadsprogrammet med inriktning funktionsnedsättning eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig.
- fördjupade kunskaper samt minst ett års dokumenterad erfarenhet av arbete med personer som har diagnoser inom autismspektrat.
- har erfarenhet av att dokumentera och forma genomförandeplaner.
- har god förmåga att planera och strukturera arbete.
Som person ser vi att du är nyfiken, lugn och lyhörd samt har förmågan att ligga steget före. Du är van vid att ta eget ansvar, duktig på att motivera andra och kan möta människors behov genom en balans mellan struktur och flexibilitet. Du har god samarbetsförmåga och är lösningsorienterad. Det är viktigt att du är engagerad i ditt arbete och ser till allas lika värde. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
MERITERANDE KVALIFIKATIONER
Det är meriterande om du har:
- utbildning inom psykiatri.
- utbildning inom autismspektrat.
- utbildning inom lågaffektivt bemötande.
- utbildning som behandlingsassistent/socialpedagog.
- ett strukturerat arbetssätt.
FALU KOMMUN SOM ARBETSGIVARE
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vår vision är Ett större Falun. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
SOCIALFÖRVALTNINGENS VÄRDEGRUND
Vi finns här när faluborna behöver oss. Vi bemöter dem lika respektfullt som vi bemöter varandra. Vi utgår från människors lika värde och ett respektfullt bemötande. Vi inser vikten av allas delaktighet, vilket syns i vårt engagemang. Vi har alltid barnens bästa i fokus.
ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Tjänsterna är tillsvidareanställningar på heltid. Du måste kunna arbeta efter fastlagt schema med reviderad jour. Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju. Urval sker löpande.
För den som erbjuds tjänst krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag från Rikspolisens belastningsregister. Beställ gärna detta i samband med ansökan, så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten.
UPPLYSNINGAR
Enhetschef Kerstin Westman, 023-824 31
FACKLIGA FÖRETRÄDARE
Kommunal, 010-442 81 69