OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kemikalieinspektionen är en statlig myndighet som har i uppdrag att minska riskerna för att människor och miljö skadas av kemikalier. Som anställd hos oss är du en del av ett betydelsefullt arbete för hållbar utveckling i Sverige, inom EU och globalt. Vårt kontor ligger i centrala Sundbyberg.
Informationssekretariatet arbetar för att öka kunskapen om kemikalier. Sekretariatet ansvarar för informationsplanering, webb, nyhetsbrev, massmediakontakter, trycksaker, utställningar och andra informationsytor samt interninformation.
Hos oss blir du en del av en grupp med elva engagerade kommunikatörer med olika ansvarsområden. Vi strävar efter att ständigt förbättra kommunikationsverksamheten och utvecklar för närvarande arbetet med AI-verktyg, rörliga medier och sociala medier.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en vass pressansvarig kommunikatör som är bra på att göra komplexa frågor begripliga och skapa mediegenomslag? Är du dessutom intresserad av att arbeta på en myndighet som verkar för bättre hälsa och miljö i Sverige, EU och övriga världen? Då kan du vara rätt person för att bli en av våra två nya pressansvariga.
Du kommer främst att arbeta med medierelationer och sociala medier, men även med annan extern och intern kommunikation. Du rapporterar till kommunikationschefen som ingår i myndighetens ledningsgrupp.
Pressarbetet är både proaktivt och reaktivt och du är en av myndighetens två kontaktpersoner för journalister. Utifrån din erfarenhet väljer du rätt väg att ha kontakt med redaktioner, samt ansvarar för att journalister som hör av sig får rätt svar i rätt tid. Du bygger goda relationer med journalister som bevakar våra sakfrågor.
Tillsammans med sakkunniga formulerar du tydliga, målgruppsanpassade budskap och nyhetsvinklar. Du planerar, producerar, förankrar och publicerar pressmeddelanden, inlägg i sociala medier och andra texter samt enklare filmer. Du bevakar och analyserar också bilden av myndigheten i traditionella och sociala medier. Du utvecklar och följer upp arbetet med sociala medier.
I arbetet ingår att stötta medarbetare på alla nivåer i organisationen inför kontakter med journalister. Du underhåller förtroendefulla relationer med sakkunniga och chefer på myndigheten samt ansvarar tillsammans med den andra pressansvariga för att organisera och genomföra utbildningar i mediekontakter.
Du deltar också i det löpande arbetet på Kommunikationssekretariatet och bidrar med din kompetens och erfarenhet till att ständigt utveckla och förbättra vårt kommunikationsarbete.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Eftergymnasial utbildning inom kommunikation eller journalistik
• Minst två års aktuell erfarenhet av arbete som pressansvarig och/eller kommunikatör
• Erfarenhet av arbete med medierelationer
• Erfarenhet av arbete med sociala medier
För att lyckas i rollen ska du ha god förståelse för medielogiken och vara bra på att formulera dig nyhetsmässigt och skapa mediegenomslag. Du har gedigen erfarenhet av kontakter med redaktioner inom flera olika typer av medier. Du är trygg och pedagogisk när du stöttar talespersoner i samband med intervjuer. Du är noggrann och har förmåga att säkerställa att den information vi ger är korrekt och kvalitetssäkrad.
Du är även en god skribent och uttrycker dig mycket väl både på svenska och engelska. Du är bra på att formulera tydliga budskap och förklara komplexa frågor på ett begripligt sätt för olika målgrupper. Vidare behärskar du att arbeta parallellt med flera kommunikationsinsatser tillsammans med sakkunniga.
Du är trygg i din roll som kommunikatör, har integritet och förmåga att arbeta självständigt, samtidigt som du har lätt för att samarbeta och bygga förtroendefulla relationer internt på myndigheten. Du arbetar noggrant och effektivt och tvekar inte att ta dig an både komplexa och enklare arbetsuppgifter. Du är hjälpsam och delar gärna med dig av dina kunskaper.
Du behöver ha kunskap om de förutsättningar som gäller för kommunikationsarbete i offentlig verksamhet.
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
• Arbete som journalist, gärna med uppdrag att bevaka forskningsfrågor
• Forskningskommunikation, gärna i universitets- eller högskolevärlden, på forskningsinstitut eller på myndighet
• Arbete med rörlig media
• Arbete med utveckling och uppföljning av sociala medier
• Arbete i offentlig verksamhet
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
ÖVRIGT
På Kemikalieinspektionen är varje medarbetare viktig för att vi som myndighet ska fungera och vi värnar därför om din hälsa och arbetsmiljö. Hos oss tas dina kunskaper till vara och du har stora möjligheter att utvecklas.
Du arbetar och agerar efter vår medarbetarpolicy och vår värdegrund. Vi förväntar oss att alla medarbetare bidrar till ett gott arbetsklimat och förstår sin roll som statstjänsteman i vårt gemensamma uppdrag.
Vi bedriver också ett målinriktat arbete för lika rättigheter och möjligheter.
Kemikalieinspektionen tillämpar de statliga kollektivavtalen: Villkorsavtal och Villkorsavtal-T samt lokala kollektivavtal avseende bl.a. arbetstid.
På Kemikalieinspektionen finns det möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar per vecka.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunikationschef Madelene Sandgren
08-519 41 105