Två projektkoordinatorer

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering riksdag och centrala myndigheter å den andra. Vi arbetar för ett långsiktigt hållbart samhälle genom kunskapsförmedling, tillsyn, stöd- och tillståndsgivning, utveckling och samordning inom många samhällsområden. Hos oss arbetar cirka 230 personer och vår chef är landshövdingen.

Om du är intresserad av samhällsfrågor och vill medverka till utvecklingen av Värmlands län skulle du vara rätt person för oss.

Enheten för Social hållbarhet arbetar med myndighetens uppdrag inom till exempel integration, mänskliga rättigheter, jämställdhet, folkhälsa, brottsförebyggande, ANDT-samordning och mycket annat. På enheten arbetar 17 personer och vi arbetar i samverkan för att bidra till bästa måluppfyllelse.

ARBETSUPPGIFTER
Länsstyrelsen i Värmland har sökt medel från AMIF (Asyl-, Migrations- och Integrationsfonden) för projektet Yrkesväg och under förutsättning att projektet beviljas medel söker vi två drivna projektkoordinatorer som tillsammans med en tredje projektkoordinator ska leda projektets arbete. Projekttiden sträcker sig mellan den 1 november 2022 och den 30 juni 2026.

Länsstyrelsen är projektägare och projektets leds av en central styrgrupp. På länsstyrelsen finns ett centralt projektkontor med stödfunktioner inom bland annat ekonomi, administration och kommunikation. Projektet genomförs i samverkan med 15 kommuner, både inom och utanför länet, som har lokala styrgrupper och delprojektledare. I projektet finns också flera centrala projektpartner som har i uppdrag att stötta kommunerna i deras utvecklingsarbete.

Projektets målgrupp är tredjelandsmedborgare och inom ramen för projektet ska kommunerna utveckla målgruppsanpassade utbildningsinsatser i tre spår inom vuxenutbildningen i nära samverkan med kommunernas arbetsmarknads- och integrationsverksamheter, samt med individ- och familjeomsorgen. I projektets utbildningsmodell integreras SFI/SVA med olika samhälls-, arbetslivs- och yrkesintegrerade utbildningsinsatser på heltid i kombination med praktiska inslag. Syftet är att skapa en tydlig utbildningskedja som möjliggör stegförflyttning för målgruppen, samt att skapa bättre förutsättningar för snabbare språkutveckling och progression inom utbildningssystemet. Kommunerna ska också utveckla nya metoder och arbetssätt i arbetet med målgruppen samt utveckla samverkan mellan olika verksamheter både lokal och mellan länen. Ett av projektets mål är att öka målgruppens anställningsbarhet och matchningsbarhet mot arbete.

Som projektkoordinator ansvarar du för att samordna och koordinera projektets arbete enligt framtagen projektplan och uppsatta mål. Du planerar, organiserar, genomför och följer upp projektets arbete och samarbetar med extern följeutvärderare. Du anordnar aktiviteter med fokus på kompetensutveckling, lärande och erfarenhetsutbyte mellan länen. Du samarbetar med, och stöttar, delprojektledare, lokala styrgrupper och centrala projektpartners.

I rollen som projektkoordinator ingår även samarbeten med övriga kollegor och funktioner på enheten för Social hållbarhet och du ingår i enhetens gemensamma arbetsgrupp.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk utbildning med inriktning mot statsvetenskap, samhällsanalys, pedagogik, studie- och yrkesvägledning, projektledning eller annan akademisk utbildning som bedöms likvärdig.

Du har dokumenterad erfarenhet av projektledning i EU-finansierade projekt.
Du har arbetat med strategiskt utvecklingsarbete inom minst ett av områdena: vuxenutbildning, arbetsmarknad eller integration. Erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete inom fler av områdena är särskilt meriterande. Erfarenhet av regionala projekt och mellankommunal samverkan är meriterande. Du har god kunskap om arbete med projektets målgrupp.

Du är en skicklig organisatör som kan se helheten och har en god förmåga att prioritera. Du är strukturerad, strategisk och initiativtagande. Tjänsten förutsätter god förmåga till och erfarenhet av samarbete med såväl interna som externa samarbetspartners. I ditt ledarskap arbetar du med inkludering och delaktighet.

ÖVRIGT
För att arbeta hos oss ska du dela statens gemensamma värdegrund. Dess sex principer anger inriktningen för hur myndigheter och statsanställda ska ta sig an sina uppdrag.
o Demokrati
o Legalitet
o Objektivitet, saklighet och likabehandling
o Fri åsiktsbildning
o Respekt för alla människors lika värde
o Effektivitet och service

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Så här behandlar vi dina personuppgifter: https://www.lansstyrelsen.se/varmland/personuppgifter
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan kontakta någon av kontaktpersonerna för tjänsten.

Kontaktpersoner på detta företaget

Paul Nemes
070-209 77 83
Trond Erik Grundt
+47 48053265
Tanja Ekegren
054-19 71 11
Jan Nyrén
054-19 73 13
Verksamhetschef Jan Bodin
010-224 72 03
Ordförande TCO-ST Jan Nyrén
010-224 74 20
Ordförande SACO Tanja Ekegren
010-224 73 26
Enhetschef Maria Hammarström
010-224 72 10
Rovdjursansvarig Maria Falkevik
010-224 72 35
Enhetschef Roger Bergqvist
010-224 72 13

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Värmland
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juni 2022
  • Ansök senast: 29 juni 2022

Besöksadress

65186 Karlstad
None

Postadress

65186 Karlstad
Karlstad, 65186

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024