OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning.
Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 80 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.
Enheten för Frågeservice tillhör avdelningen för Hållbara offentliga affärer och har ett särskilt ansvar för att skapa, förmedla och förvalta relationen till myndighetens kunder. Det vill säga upphandlande organisationer, leverantörer till offentlig sektor, akademi med flera som behöver vägledning och rådgivning i frågor om offentlig upphandling och statsstöd. Vi behöver nu förstärkning i form av två upphandlingsjurister som kan förstärka vår enhet.
Vad ska du arbeta med?
Som upphandlingsjurist på Enheten för frågeservice har du direktkontakt med myndighetens kunder. Du ger stöd genom att utreda och besvara de komplexa frågor som kan uppstå under upphandlingsprocessen och kommunicerar dagligen i våra primära kanaler som är telefon, chatt och Frågeportalen. I arbetet ingår också att delta i Upphandlingsmyndighetens övriga projekt, exempelvis genom att ta fram vägledningar och stöd om upphandling och inköp. Ett genuint intresse för stöd och service är viktigt, men också förmågan att lyssna, agera snabbt och ta egna initiativ. Som Upphandlingsjurist besitter du bred grundläggande kompetens inom sakområdet med god kunskap om myndighetens uppdrag och uppgifter.
Arbetet hos oss sker tvärfunktionellt och i projektform och du kommer att arbeta tillsammans med kollegor som har andra kompetenser. Dina arbetsuppgifter kommer att vara varierande med stor möjlighet att påverka och utveckla verksamheten.
I dina arbetsuppgifter ingår att
• besvara och hantera frågor från våra kunder
• ta fram skriftligt stödmaterial, till exempel olika informationssidor på vår webbplats
• förmedla och hålla ihop ärenden med övriga enheter och sakområden på myndigheten
• dokumentera och analysera ärenden samt bidra till att utveckla Frågeservice och myndigheten
• hålla i föreläsningar och presentationer både för kollegor och kunder
• bidra till myndighetens fortsatta utveckling, mål och övergripande uppdrag.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
• har en juridisk examen
• har mycket goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU) och upphandlingsrelaterade frågor
• har mycket god förmåga att omsätta teoretiska kunskaper till rättssäkra, effektiva och praktiska lösningar
• är kommunikativ och kan uttrycka dig väl i tal och skrift
• har erfarenhet av, och ett genuint intresse för, att ge stöd, service och att förmedla kunskap.
Meriterande
Det är meriterande om du har
• arbetat praktisk med upphandling
• erfarenhet av juridiskt arbete inom upphandlingsrätt, från advokatbyrå, domstol, myndighet, företag eller annan organisation
• erfarenhet av arbete inom service
• vana och trygghet i att leda samtal, presentationer och kundmöten.
Om dig
Vi söker dig som vill vara med och fortsätta att utveckla myndigheten, har ett stort samhällsintresse och som tror på möjligheterna med offentliga affärer.
Du har en förmåga att snabbt sätta dig in i såväl juridiska som mer allmänna komplexa frågor, ständigt med kunden i fokus och tycker om att göra komplicerad juridik lätt att förstå. För att lyckas i rollen ser vi att du är prestigelös, öppen, utåtriktad och kan arbeta effektivt även i stressiga situationer. Du efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning och tycker om att dela med dig av kunskaper och erfarenheter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Anställningen
Vi söker medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningarna är på heltid. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.
Ansökan
Tycker du att detta låter intressant? Skicka din ansökan via vårt rekryteringssystem senast fredag den 25 november 2022. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten.
Välkommen med din ansökan!
För mer information, kontakta
Erika Hanses, Chef Enheten för Frågeservice, 08-586 217 33
Henrik Grönberg, Saco-S, 08-586 217 16
Daniel Mott, ST, 08-586 217 70