OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
En dag på jobbet
En dag hos oss på Eneskolan som speciallärare/specialpedagog innebär att du ingår i ett större elevhälsoteam där kurator, skolsköterska, studievägledare och skolledning är representerade och tillsammans arbetar systematisk utifrån elevernas resultat och behov. Det är ett nära samarbete med lärarna och mentorerna på skolan. Vi gillar att utmana varandra i tankegångar och att prova nytt.
Du är lärarens stöd kring hur arbetet i klassrummet kan formas för att främja de bästa lärande situationerna. Din kompetens används även vid pedagogiska utredningar i samarbete med berörd personal. Du genomför möten med vårdnadshavare och följer upp insatserna. I vårt systematiska arbete gör vi regelbundet resultatavstämningar och omfördelar våra resurser och sätter in åtgärder, del av din tid kan komma att vara samarbete med annan pedagog i klass med eleverna för att öka måluppfyllelsen.
Vem är du?
Krav:
Vi söker dig som är utbildad specialpedagog, speciallärare eller grundskolelärare med
dokumenterad erfarenhet från arbete med elevhälsa i grundskolan.
Meriterande:
- Det är en merit om du har kunskap och erfarenhet av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer samt om kompensatoriska läromedel.
- Utbildad i instrument för att kartlägga elevens kunskapsnivåer som tex ITPA eller andra diagnosmaterial.
Personliga egenskaper:
- Du har god kommunikationsförmåga och behärskar det svenska språket i tal och skrift.
- Du har förmågan att skapa goda möten och att samspela med elever, föräldrar och kollegiet.
- Du är en engagerad medarbetare som har förmåga att se såväl till den enskilda elevens behov, som till gruppens möjligheter.
- Du ska ha lätt för att arbeta mål- och resultatinriktat.
- Du är professionell i din yrkesroll, tar ansvar, är engagerad, motiverad och bidrar i arbetet med ständiga förbättringar. Kort och gott, du får saker att hända och gillar att ha många bollar i luften.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig en av två tjänster på Eneskolan där den ena är mot årskurs 1–6 och den andra är 7–9.
- Många skratt med kompetenta kollegor som ställer upp för varandra.
- Kollegialt lärande
- Friskvårdsbidrag
- Pedagogisk lunch till ett subventionerat pris
I Södertälje kommun har vi ett väl utbyggt och strukturerat kompetensutvecklingsprogram för medarbetare inom skola och förskola. Vi vet, genom spår och bevis, att ökad kvalité i undervisningen ger goda skolresultat, en trevlig arbetsmiljö, goda förutsättningar för våra medarbetare att utföra sina jobb och framför allt glada medarbetare och det satsar vi på här hos oss på Eneskolan och i stort i kommunen.
Välkommen till oss!
En arbetsplats med hög ambition och gedigen kompetens i en vacker omgivning. Eneskolan är en F–9-skola med ca 515 elever. På skolan arbetar ca 60 medarbetare.
Skolan är indelad i fem arbetslag om 8–10 lärare, f-5, åk 6, åk 7, åk 8, åk 9. Varje arbetslag ansvarar för cirka 100 elever. I arbetslag 7,8,9 är det fyrparallelligt och varje årskurs har en mentor. Arbetslagen arbetar till stor del självständigt med ansvar för bland annat temaarbeten. På skolan finns idag en kurator, skolsköterska, studievägledare och 5 stycken speciallärare, specialpedagoger som har olika ansvarsområden. Skolan har en tydlig struktur och kvalitativa processer som är välkända för alla medarbetare och som kontinuerligt utvärderas.
På skolans finns en studiegård med en behörig lärare som ansvarar för några av våra elever som har behov av ett mindre sammahang hela sin skoldag eller del av skoldagen. Vi har också en klass med ca 8 elever i en extern lokal som har viss undervisningstid på Eneskolan företrädesvis i de praktiska ämnena. Personalen består av en lärare och 2 elevassistenter.
Skolan strävar att arbeta ämnesövergripande för att skapa helheter för eleverna. Lärarna samplanerar, sambedömer och utvärderar undervisningen för att säkerställa att alla elevers behov uppfylls och vi får en kvalitativ undervisning. Här har eleverna en viktig funktion för att de ska vara motiverade och ta ansvar för sin egen undervisning. Genom tät resultatuppföljning kvalitetssäkrar vi undervisningen och inkluderar vårdnadshavare för att veta att alla elever är på rätt väg mot sina individuella mål.
Vi använder moderna informationskanaler och arbetar långsiktigt för att varje elev ska ha tillgång till en egen dator. Det här möjliggör att eleverna får ett kritiskt förhållningssätt och att de kan ta ställning i aktuella frågor. I alla arbetslag har vi ett aktivt elevhälsoteam som verkar för att alla elever får undervisningen anpassad efter sina behov i den ordinarie klassen.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel