OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och bygga upp Nynäshamns kommuns nya inköpsverksamhet? Då behöver vi dig! Vi söker nu två strategiska inköpare! Välkommen till vårt team på Inköps- och Upphandlingsenheten.
Arbetsuppgifter
Arbetet kommer initialt innebära att tillsammans med ansvarig chef fastställa arbetsformer, processer och att säkerställa ett tryggt övertagande av upphandlingsverksamhet från den tidigare gemensamma verksamheten.
Då vi söker efter två strategiska inköpare kommer det att finns en indelning i upphandlingar/avtal med AB/ABT och ABFF samt övriga ramavtal.
Som strategisk inköpare kommer du att i tätt samarbete med beställare i olika delar av verksamheten samordna, planera, genomföra upphandlingar och följa upp avtal inom till exempel:
• tekniska konsulter, drift-, bygg- och anläggningsentreprenader
• varor och tjänster (ramavtal)
Rollerna innefattar också administrativa arbetsuppgifter som till exempel diarieföring och registervård i olika system.
Om arbetsplatsen
Haninge och Nynäshamns kommun har sedan 2012 haft en gemensam upphandlingsnämnd. Ett arbete med att avveckla den gemensamma upphandlingsnämnden är uppstartat och skall färdigställas under 2024. Detta innebär att upphandlingsverksamheten till största del kommer ske i egen organisation med successivt övertagande under året.
Enheten Inköp- och Upphandling tillhör Ekonomiavdelningen vid Kommunstyrelseförvaltningen och kommer att bestå av fyra personer. Du kommer rapportera till Inköps- och Upphandlingschef och din placering är på kontoret i Nynäshamn med möjlighet att arbeta på distans.
Det här söker vi hos dig
För att lyckas i rollen har du:
• YH-, universitet/högskoleutbildning med teknisk, ekonomisk- och/eller juridisk inriktning till exempel entreprenadingenjör eller motsvarande kunskap förvärvad på annat sätt
• minst fem års praktisk erfarenhet av att genomföra upphandlingar enligt LOU/LUF
• erfarenhet av upphandling inom teknik- och samhällsbyggnadsområdet och standardavtal som AB, ABT, ABK och referensverk som AMA
• mycket goda kunskaper i svenska språket, såväl tal som skrift
• goda kunskaper i office-paketet
Personliga egenskaper vi letar efter
För att trivas i rollen som strategisk inköpare är du en målmedveten och lösningsorienterad person. Du är analytisk och har lätt att se samband och helheter samt trivs i sammanhang av utveckling och förändring. Vidare är du strukturerad och ordningsam i ditt sätt att arbeta mot deadlines.
Du har en hög personlig mognad då rollen ställer höga krav på din förmåga att samarbeta, skapa goda relationer och hantera avtal. Det är självklart att du har gott omdöme och god etik då du som inköpare ska förhålla dig gentemot lagar, förordningar, avtal, interna och externa intressenter i ditt dagliga arbete.
Det här erbjuder vi dig
• Hos oss får du göra skillnad i människors liv. Här har du nära till din chef och dina kollegor, påverkan och beslut.
• Nynäshamn är en lugn och trygg kommun. Tryggheten finns även i våra team – vi är prestigelösa, uppmuntrar och backar upp varandra när det behövs.
• Nynäshamns kommun är en del av Sveriges starkaste tillväxtregion. Vår resa ger dig möjlighet till utmaningar och varierande arbetsuppgifter.
• Vi erbjuder fri tillgång till gym. Du får även friskvårdstimme eller friskvårdsbidrag.
• Vi har en aktiv personalförening där du kan hyra stugor i fjällen och i skärgården. Du kan också delta i olika aktiviteter som till exempel padel, kajak och ridning.
• Här har vi flextid och kortare arbetstid under sommaren. Det finns också möjlighet till distansarbete.
Information om tjänsten
Tillträde: enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: Heltid
Antal lediga befattningar: 2
Ref. nr: KS/2024/0191/023