Två universitetslektorer i svenska språket

Arbetsbeskrivning

Två universitetslektorer i svenska språket med didaktisk inriktning mot läs- och skrivutveckling

Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK) ansvarar för lärosätets lärarutbildningar och utbildar förskollärare, grundlärare förskoleklass till åk 3 och åk 4-6 samt ämneslärare. För att ytterligare stärka den vetenskapliga kompetensen inom lärarutbildningarnas svenskämne söker vi nu två universitetslektorer i svenskämnets didaktik med inriktning läs- och skrivutveckling/svenska med didaktisk inriktning mot läs- och skrivutveckling. Vi söker en lektor med kompetens vad gäller tidig språk-, läs- och skrivutveckling för förskola och grundskolans tidigare år, och en lektor med kompetens vad gäller läs-, skriv- och språkutveckling för skolans mellanår och senare år.

Anställningen innebär i första hand undervisning på förskollärarprogrammet, grundlärarprogrammet och ämneslärarprogrammet, men viss tjänstgöring kan komma ifråga inom andra områden såsom handledning och uppdragsutbildning för verksamma lärare. Innehavarna av lektoraten förväntas också att bedriva egen forskning inom området och ansvara för utveckling av vår forskningsmiljö inom området läs och skriv. För anställningarna gäller att kursutveckling, planering och viss administration ingår i arbetsuppgifterna.

Behörig som universitetslektor är den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.

För behörighet att anställas som universitetslektor gäller att den sökande har visat den vetenskapliga skicklighet och den undervisningsförmåga som krävs för anställningen. Vetenskaplig skicklighet kan därutöver ha visats genom förmåga att i forskningen uppnå resultat genom samverkan i gemensamma projekt till nytta för akademi och näringsliv/offentlig verksamhet/samhälle och genom förmågan att informera om forskning.

Prövning av pedagogisk skicklighet ska avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination. Den pedagogiska skickligheten ska vara väl dokumenterad och på ett sådant sätt att även kvaliteten kan bedömas.

I övrigt hänvisas till HF kap 4 och Mälardalens högskolas anställningsordning.

Som allmän bedömningsgrund gäller att ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet som i övrigt behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.

Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga skickligheten.

För anställningen krävs förmåga att arbeta självständigt och kreativt samt i nära samarbete med andra lärarutbildare. Förmåga att arbeta webbaserat krävs också. Lärarutbildning liksom erfarenhet av undervisning i förskola, förskoleklass, grundskola eller gymnasium är meriterande. För anställningen är det meriterande med allmän erfarenhet av forskning och undervisning som handlar om språkutveckling och särskilt efterfrågas forskningskompetens inom fälten skriv- och läsinlärning, skriv- och läsutveckling, klassrumsinteraktion, språkutvecklande arbetssätt, bedömning av språk- och textkompetens samt literacy. Vid bedömningen kommer även vikt att läggas vid erfarenheter av samverkan med omgivande samhälle.

För att läsa hela annonsen hänvisas till: www.mdh.se/jobb

Sammanfattning

Liknande jobb


Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

19 november 2024

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

19 november 2024

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

18 november 2024