OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Två universitetslektorer i svenska språket
Institutionen för språk och kultur ansvarar för en stor del av Luleå tekniska universitets utbildning i humaniora. Vid institutionen finns idag två forskningsämnen (Svenska med didaktisk inriktning och Engelska med didaktisk inriktning) och ett forskarutbildningsämne (Filosofi). Svenska med didaktisk inriktning är ett relativt nystartat forskningsämne vid institutionen. Ämnet leds av en professor och det finns idag fyra doktorander och fem lektorer knutna till forskningsmiljön där även litteratur-och språkvetenskap ingår. En stor del av institutionens verksamhet återfinns på lärarutbildningen och synkroniseras därför i hög grad med övriga forskningsämnen knutna till programmet. För att stärka denna miljö ser institutionen det angeläget att förstärka såväl undervisning som forskning inom svenska språket med ytterligare tre lektorer, varav två i svenska språket
Ämnesbeskrivning
Ämnet Svenska innefattar en helhetssyn på svenska språket, där centrala inslag bland annat utgörs av funktionellt och kreativt skrivande och retorik. Studier inom svenska språket omfattar främst olika aspekter av språkbruk i vid be märkelse. Inom lärarutbildningen betonas språkdidaktiska perspektiv i studiet av såväl språkstruktur som text och tal. Andra möjliga inriktningar inom ramen för ämnet är exempelvis sociolingvistik, textanalys och stilistik, språkhistoria, grammatik och semantik.
Arbetsuppgifter
Anställningen avser undervisning och forskning inom ämnesområdet, såväl inom fristående kurser som inom lärarutbildningen. Ett viktigt inslag i tjänsten är att söka extern fi nan si e ring samt att bidra till uppbyggnad av nät verk inom svenskämnet både inom och utanför universitetet.
Behörighetskrav
Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels har grundutbildning i svenska, dels har avlagt doktorsexamen och därtill kan visa dokumenterad pedagogisk skicklighet. Lika stor omsorg ägnas åt prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt ovan. (Ur Högskoleför ord ningen 4:7)
Bedömningsgrunder
Vetenskaplig skicklighet
Pedagogisk skicklighet
Övriga bedömningsgrunder
Utöver den pedagogiska och vetenskapliga skickligheten beaktas följande bedömnings grunder i prioritetsordning:
Tidigare erhållna externa medel
Etablerade nätverk inom ämnesområdet
Undervisningserfarenhet, gärna inom lärarutbildningen
Egen lärarutbildning är meriterande, liksom erfarenhet av arbetsledande uppgifter.
Vid ansökan använd gärna ansökningsmallen nedan http://www.ltu.se/polopoly_fs/1.8898!mall_ltu_for%20webb%202.pdf