Två upphandlare med kategoriledande roller

Två upphandlare med kategoriledande roller

Arbetsbeskrivning

Vi på Skolverket ser över vårt inköpsarbete och söker nu två upphandlare med kategoriledaransvar för området varor och tjänster respektive it. Vi söker dig som är en erfaren upphandlare med god problemlösningsförmåga som vill utvecklas tillsammans med oss. Var med och bidra till skolans framtid!

Om jobbet
Du arbetar både som upphandlare och som kategoriledare för antingen varor och tjänster eller för it. Vi har påbörjat ett arbete för att utveckla vårt kategoriarbete, som innebär att vi kommer att arbeta kategoriindelat i mindre team av inköpare och upphandlare. I rollen som kategoriledare är du sammanhållande för arbetet inom ett kategoriområde. På det sättet hoppas vi både skapa bättre översikt och framförhållning i arbetet, för att utveckla inköpen inom respektive kategori.

I arbetet med upphandlingar agerar du projektledare och ger beställarna stöd i hela arbetet från att ett inköpsbehov anmäls tills avtalet är implementerat.

*****

Vi vill arbeta nära våra verksamheter på Skolverket för att tillsammans skapa bra avtal och förbättra vår affärsmässighet.
Peter Norén, enhetschef

*****

Dina arbetsuppgifter består främst av att leda arbetet med att över tid utveckla inköpen inom ditt kategoriområde och att fördela inköpsuppdrag. Du leder och genomför upphandlingar och ansvarar för att förvalta och följa upp ingångna avtal inom ditt kategoriområde. Du ger råd och stöd till beställare i upphandlings- och avtalsfrågor.

Tillsammans med dina kollegor deltar du även i enhetens utvecklingsarbete, exempelvis genom närmare samarbete med våra beställare och för att förbättra vår avtalsuppföljning. På enheten är vi 14 personer.

Du arbetar på vårt moderna och rymliga kontor i Solna Business park. Du har också möjlighet att arbeta upp till 50% på distans.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss behöver du stå för och leva upp till den statliga värdegrunden, och till våra kärnvärden för medarbetarskap: förebild, tillit, ansvar, samarbete och utveckling. Läs mer på skolverket.se/jobb

 

I det här jobbet ska du


• ha flerårig erfarenhet av arbete som inköpare/upphandlare,
• ha bred erfarenhet av inköp av tjänster respektive it,
• ha högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller annan utbildning på eftergymnasial nivå som vi bedömer relevant,
• ha god datorvana och erfarenhet av systemstöd med helt digitala arbetsprocesser för inköp och upphandling,
• kommunicera väl på svenska i tal och skrift.

Det är önskvärt att du självständigt har genomfört upphandlingar enligt LOU och har erfarenhet av arbete med kategoristyrning av inköp. Dessutom är erfarenhet inom områden som offentlig upphandling och avtalsfrågor värdefullt. Kompetens inom projektledning och erfarenhet av avrop från ramavtal via inköpscentral är också en fördel. Vidare är det önskvärt att du är bekant med användningen av upphandlingsverktyget Tendsign för att effektivisera och förenkla upphandlingsprocessen.

Som person behöver du


• ha förmågan att identifiera, analysera och lösa problem på ett effektivt sätt, ofta genom kreativa och logiska strategier,
• ha förmågan att självständigt identifiera och ta tag i uppgifter, problem eller möjligheter,
• ha förmågan att strukturera och organisera arbetsuppgifter och projekt på ett systematiskt sätt för att nå mål och uppfylla deadlines,
• ha förmågan att effektivt arbeta med andra människor, bygga relationer och bidra positivt till gruppens framgång och mål.

Viktigt att veta
Sista ansökningsdag är 22 oktober. Anställningen är tillsvidare och inleds med provanställning i sex månader.

När du registrerar din ansökan får du svara på några frågor i stället för att bifoga ett personligt brev. Läs gärna igenom ansökningsformuläret och förbered dina svar innan du gör ansökan.

Våra fackliga representanter är Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Adrian Forssander 08-527 338 79 (Sveriges Lärare), Lee Gleichmann Linnarsson (Saco) 08-5273 3151 och Kajsa Öhman (Saco) 08-5273 3522. 

Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en bra och likvärdig utbildning i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt den svenska förskolan, skolan och komvux. Som medarbetare på Skolverket är du med och bidrar till att skapa goda förutsättningar för barns och elevers utveckling och lärande. Vårt uppdrag – skolans framtid.

Lär känna oss bättre genom att besöka vår webbplats skolverket.se/jobb

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Se fullständig annons på vår hemsida!

Zara Warglo, Tf enhetschef
08/527 332 31
Kristina  Larsson, Ekonomichef
08-527 332 00
Karin Hector-Stahre, Enhetschef
08-527 332 76
Karin Kroon, HR-chef
08/527 33 147
Christina Polgren, Enhetschef
08/527 33 382
Eva Nordlund, Undervisningsråd
08/527 33 595
Mats Olsson, Undervisningsråd
08/527 333 63
Anders Palm, Enhetschef
08/527 332 00
Johanna Freed, Biträdande enhetschef
08/527 332 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolverket
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 oktober 2023
  • Ansök senast: 22 oktober 2023

Besöksadress

Fleminggatan 14 10620 Stockholm
None

Postadress

None
Stockholm, 10620

Liknande jobb


21 november 2024

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

21 november 2024

Entreprenadupphandlare

Entreprenadupphandlare

20 november 2024

E-handelsansvarig, Solna stad

E-handelsansvarig, Solna stad

20 november 2024