OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat de sex jämställdhetspolitiska delmål som inriktas på frågor om makt och inflytande, ekonomi, utbildning, obetalt hem- och omsorgsarbete, hälsa samt våld i nära relationer.
Jämställdhetsmyndigheten inrättades den första januari 2018. Myndigheten ska bidra till ett sammanhållet, långsiktigt och effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken. Jämställdhetsarbetet ska drivas av alla myndigheter och på alla nivåer i samhället. Jämställdhetsmyndigheten ansvarar för att samla, stödja, sprida och följa upp det arbetet.
Vi befinner oss i ett spännande utvecklingsskede som en ung myndighet och behöver dig som tycker om att arbeta i en sådan organisation.
Arbetsuppgifter
Till dina huvudsakliga arbetsuppgifter hör att utveckla och ge processtöd till myndigheter i deras arbete med jämställdhetsintegrering.
Arbetet med jämställdhet och jämställdhetsintegrering sker i samverkan med andra aktörer. Bland aktörerna finns till exempel andra statliga myndigheter, inklusive lärosäten och länsstyrelser, samt viss samverkan med kommuner
I dina arbetsuppgifter ingår att vara sakkunnig både internt och externt. Du förväntas medverka och bidra i olika nätverk för att utveckla en effektivare samverkan mellan myndigheter och andra organisationer. I arbetet kan det ingå vissa internationella kontakter och möten. Du förväntas även vara van vid att leda och hålla i större samlingar och möten.
Avdelningen har också en utbildningsverksamhet som du förväntas ha intresse för och även kunna bidra till i genomförandet.
Kvalifikationer
Vi ser att du som söker tjänsten har:
• relevant utbildning på högskole-/universitetsnivå
• kunskap och erfarenhet av jämställdhetsintegrering
• kunskap om den svenska jämställdhetspolitiken
• erfarenhet av att balansera strategiskt och operativt arbete
• god förmåga att samverka med andra och att leda processer mot uppställda mål, utifrån givna tidsramar
• god analytisk och pedagogisk förmåga
• god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift, både på svenska och engelska.
Vi ser det som meriterande om du har
• erfarenhet av jämställdhetsintegrering i statlig myndighet
• flerårig erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete
• erfarenhet från arbete på myndighet
• vana att arbeta i och mellan olika nätverk.
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en god analytisk och pedagogisk förmåga och en utvecklad kapacitet att arbete självständigt och tillsammans med andra. Det är också av stor vikt att du kan strukturera, prioritera och organisera ditt arbete väl och att du är intresserad av att skapa goda relationer både internt och externt. Du är även uthållig och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Anställningsinformation
Tjänsterna är placerade på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. Resor i tjänsten kan förekomma. Tjänsterna är visstidsanställningar på 12 månader med möjlighet till förlängning.
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Carina Abréu t.f. Avdelningschef, 070–7847547. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Hagbranth, HR-administratör, 076–6955946. Fackliga kontaktpersoner för SACO-S Lars-Gunnar Engström 031–3929016 och Lena Bjurving ST 031–3929053.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Jämställdhetsmyndigheten värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Välkommen med din ansökan senast 29 mars. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.