OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du intresse för utbildningsfrågor? Är du analytisk, driven och brinner för kvalitet- och utvecklingsfrågor? Då kan detta vara en roll för dig!
Som utredare hos oss är du placerad på enheten för myndighetsutövning som ingår i kvalitetsenheten på förvaltningsledningskontoret för barn och utbildning. Vårt uppdrag är att ge stöd som bidrar till hög kvalitet i förvaltningens verksamheter och processer. På enheten för myndighetsutövning arbetar utredare med erfarenhet från pedagogisk verksamhet (förskola, grundskola och grundsärskola) eller med erfarenhet från statlig verksamhet.
Nu söker vi två utredare, en för en tillsvidareanställning samt en vikarierande utredare (under ca 1 år) som främst kommer att jobba med skolplikt och skolfrånvaro.
ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget som utredare för tillsvidaretjänsten kommer du att arbeta med allmänna utredningsuppdrag kopplat till förskola, grundskola och gymnasium. Det kan t.ex. handla om klagomålsärenden, skolinspektionsärenden och uppskjuten skolplikt. Det beror lite på vilka frågor som kommer in till förvaltningen.
Uppdraget som vikarierande utredare innebär att du i huvudsak kommer att handlägga och utreda ärenden inom skolplikt och skolfrånvaro. Tjänsten är särskilt inriktad mot grundskola och gymnasium. I dina arbetsuppgifter ingår att:
• Bevaka skolpliktslistor och säkerställa elevers rätt till utbildning.
• Samla in, sammanställa, analysera och rapportera skolfrånvaro till skolchef.
• Säkerställa att rutiner och dokument är aktuella samt säkerställa att rutin kring skolplikt och frånvarohantering följs.
• Ha kontakt med rektorer, vårdnadshavare och andra myndigheter.
Hos oss kommer du att ingå i en arbetsgrupp med bred kompetens. Vi erbjuder dig en arbetsplats där du kan utvecklas och få samarbeta kring många olika frågeställningar. Vi har flextidsavtal, friskvård och erbjuder löneväxling.
KVALIFIKATIONER
För att lyckas i rollen söker vi dig som har/är:
• Pedagogisk eller juridisk utbildning om minst 180 hp eller någon annan treårig akademisk utbildning som vi bedömer likvärdig.
• Flerårig aktuell erfarenhet av arbete inom kommunal eller statlig verksamhet.
• Vana av att analysera, utreda och fatta beslut inom kommunal verksamhet
• God vana av att använda IT i vardagen och mycket god förmåga att sätta dig in i nya system.
• God förmåga att använda svenska i tal och skrift samt dokumentationsvana.
• Förtrogenhet med svenska skolväsendets styrdokument (gäller tillsvidaretjänsten).
Det är meriterande om du har/är:
• Tidigare erfarenhet av att arbeta med liknande arbetsuppgifter.
• Kunskaper i systemen Extens och Excel (gäller vikariatet).
• Vana av att ta kontakt och föra dialog med andra myndigheter i en tidigare yrkesroll.
• Förtrogenhet med svenska skolväsendets styrdokument (gäller vikariatet).
För tillsvidaretjänsten är det dessutom meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med skoljuridik.
• Erfarenhet av arbete som specialpedagog.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att lyckas i rollen behöver du ha helhetssyn och en god analytisk förmåga. Du känner dig bekväm med att knyta kontakter och trivs med att samverka. Ditt arbete är flexibelt och kan ställa krav på din förmåga att snabbt anpassa dig efter aktuella förutsättningar. Du är driven och vill vara med och påverka arbetet för kvalitetssäkra utvecklingsarbetet på förvaltningen. Vidare ser vi gärna att du har mod att utmana vårt gängse sätt att arbeta och tänka.
Är du redo för en roll där du får kombinera din erfarenhet med en dos av kreativitet och nytänk? Lockas du av att få vara med och påverka framtiden inom barn och utbildning i ett spännande utredaruppdrag? Då är du välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Varje dag tar vi på barn- och utbildningsförvaltningen emot 18 000 barn och ungdomar i våra verksamheter. Tillsammans är vi cirka 3 500 medarbetare som bidrar till att barn och ungdomar utmanas, stimuleras och växa till goda lärande individer i våra förskolor, grundskolor, gymnasieskolor, särskolor, interkulturell enhet och på våra familjecentraler.
Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.
Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.
Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ewa Kälvehed
016-710 25 24
Fredrik Wetterling
016-710 26 42
Elin Engström, Rekryteringskonsult
016-710 51 39
Jannice Kloibhofer, Rektor
016-710 18 11
Rekryteringsenheten (övrig tid)
016-710 70 77
Namn på facklig företrädare lämnas vid förfrågan
Jannice Kloibhofer finns enbart tillgänglig veck
Elin Engström finns tillgänglig vecka 28-29 och
Robert Isaksson
016-710 12 37
Kent Karlsson
016-710 11 30