OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.
ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter som verksamhetscontroller omfattar ekonomisk planering, budget, redovisning, uppföljning, månads,- delårsrapporter och årsrapport. Vidare ingår prognoser, analys, utredningar, åtgärder och bokslut samt hantering av statsbidrag inom respektive verksamhetsområde.
Rollen som verksamhetscontroller inkluderar ett aktivt arbete med inriktning på verksamhetsstyrning baserad främst på mål och indikatorer där du bland annat arbetar med:
• Jämförelser och analyser kring verksamhetens effektivitet, graden av måluppfyllelse i förhållande till resursanvändning. Ekonomiska resurser och verksamhetsvolymernas utveckling, med fokus på verksamhetens kvalitet.
• Omvärldsanalyser och verksamhetens förutsättningar.
• Långsiktiga prognoser avseende verksamhetsvolymer/insatsmix och dess ekonomiska inverkan.
• Utredningar.
• Föredrag och presentationer.
• Ärenden och tjänsteskrivelser inför nämnd.
I arbetet för en effektiv verksamhet kan du också komma att driva och/eller medverka i specifika utredningar, uppdrag eller projekt där verksamhet, effektivitet och resultat står i fokus.
En av verksamhetcontrollertjänsterna kommer att vara inriktad mot individ- och familjeomsorgen inom Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen. I uppdraget ingår även att vara förvaltningens administratör för Stratsys, system för strategisk verksamhetsplanering. Uppdraget innebär att driva och samordna arbetet i Stratsys med bl.a. verksamhetsplan, delårsrapporter och årsrapport i nära samarbete med chefer samt metod- och kvalitetssamordnare och controllers inom det gemensamma verksamhetsstödet. I tjänsten ingår också ansvar för uppföljningen av förvaltningens internkontroll.
Den andra verksamhetscontrollertjänsten kommer att vara inriktad mot vuxenutbildning, arbetsmarknad och ekonomiskt bistånd vid Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen och dess inbördes flöde. Tjänsten har även en specifik inriktning mot ekonomiområdet vuxenutbildning.
Över tid kan inriktningen mot angivna verksamhetsområden komma att förändras.
KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen inom ekonomi och några års aktuell arbetslivserfarenhet av att arbeta med ekonomistyrning och kvalificerat ekonomi-/controllerarbete inom offentlig eller privat sektor.
Har du en civilekonom-/ekonomieexamen och erfarenhet från kommunal eller annan offentlig verksamhet är det meriterande.
För att lyckas i rollen krävs en hög analytisk förmåga. Din förmåga att sammanställa, analysera och presentera olika mål och indikatorer, nyckeltal och statistik är mycket god. Du kan se samband och helhet samt växla mellan ett operativt och strategiskt perspektiv. Du ser nya möjligheter utifrån omvärldsförändringar och verksamhetens förutsättningar och har förmågan att använda dina tidigare erfarenheter och applicera dem på nya arbetsuppgifter. För att trivas i rollen tror vi dessutom att du behöver vara både lösningsorienterad, noggrann och strukturerad samt att du är mål- och resultatinriktad.
Du har erfarenhet av att vara ett konsultativt stöd till chefer där rollen också innebär att kunna samarbeta med många olika intressenter. Du gillar att ge service och förhåller dig konsultativ, med känsla för när du behöver stötta och/eller styra. Vidare ser vi att du är en trygg person med integritet.
Du ska kunna ta dig an uppgifter i samarbete med andra, likväl som att arbeta självständigt där du tar egna initiativ för att utveckla arbetet.
Då vi arbetar som ett verksamhetsnära stöd för både chefer och medarbetare genom samarbete och dialog är det av stor vikt att du är pedagogisk, lyhörd och har en god samarbetsförmåga. Du har en god kommunikativ förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift i det svenska språket såväl i det dagliga arbetet samt vid rapportering. Arbetet innebär att tala inför både små och stora grupper.
Då vi arbetar med Office-programmen, och där i synnerhet Excel, förutsätts att du har goda kunskaper och även förmåga att vidareutveckla dessa. Du har erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem samt har lätt för att lära dig nya IT-system som personalsystem, verksamhetssystem, beslutstöd m fl. samt har viljan att kontinuerligt vidareutveckla dina kunskaper.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 100%, tillträde enligt överenskommelse.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att inte övertalighet uppkommer inom annan del av kommunen som gör att den tillsätts den vägen.
Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrund och erfarenheter.
Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sundsvalls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.
Sista ansökningsdag är; 2021-09-10
Varmt välkommen med din ansökan!
Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: http://www.raddning.info/om-oss/arbeta-hos-oss/deltidsbrandman.html
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.