OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Att vara familjehemskonsulent hos oss innebär att du arbetar med de uppdrag som Tvåpunktnoll får inom socialtjänstområdet från Sveriges kommuner. Du ansvarar för dina placeringar och familjehemmen i form av handledning, uppföljning, stöd och vägledning samt har regelbundna träffar med handläggare från socialtjänsten tillsammans med ungdom och familj, vilket kan innebära vissa resor inom Sverige. I uppdraget ingår även att rekrytera och utbilda nya familjehem. Vidare kan det komma att ingå att ta emot förfrågningar och matcha till lediga familjehem.
Arbetet bygger på samverkan och samarbete med många intressenter, socialtjänst, skola, praktikplatser, närstående, gode män, familjehem samt medarbetare på HVB-hem.
I arbetet ingår uppgifter såsom:
Utredning av nya familjehem
Hembesök och studiebesök
Vid behov upprätta riskbedömningar
Arbeta utifrån uppsatta mål i aktuella genomförandeplaner
Delta i samverkansmöten
Social dokumentation
Beredskap kan förekomma
Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom
Du har minst två års erfarenhet av liknande arbete, med bred och djup kunskap inom socialt arbete samt goda kunskaper om gällande lagstiftning och praxis
Du har kunskap och erfarenhet av att arbeta med skriftlig dokumentation och löpande journalföring
Du kan kommunicera flytande på svenska i tal och skrift
Du har B-körkort
Meriterande
Utbildning inom BBiC
Utbildning inom MI och KBT
Vi söker dig som är:
Ansvarstagande
Professionell
Engagerad
Flexibel
Självständig
Kommunikativ
Övrigt
Tjänstgöringsgrad 100 %
Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders inledande provanställning
Vi kommer att begära ett utdrag ur Polisens belastningsregister för HVB-hem (familjehem) innan eventuell anställning
Tjänsten är stationerad i Solna men resor i arbetet förekommer
Viss obekväm arbetstid kan förekomma
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista svarsdatum
Välkommen med din ansökan!