OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Farsta stadsdelsområde växer och utvecklas, det byggs nya bostäder och förskolor. Området består av tio stadsdelar av skiftande karaktär med villaområden, tunnelbaneförorter och centrala Farsta med sin höghusbebyggelse. Det är nära till kommunikationer och till naturen samt Farsta centrum med butiker och restauranger. I Farsta bor cirka 60 000 invånare och inom Farsta stadsdelsförvaltning arbetar cirka 1 400 medarbetare.
Arbetsplatsbeskrivning
Vuxenenheten arbetar med vuxna individer mellan 18-65 år som har behov av stöd utifrån beroendesjukdom, kriminalitet eller sin långvariga psykiska funktionsnedsättning.
Enheten är indelad i tre grupper: mottagning, utredning beroende samt utredning socialpsykiatri. Utöver detta finns på enheten bosamordnare, social insatsgrupp (SIG), två administratörer, verksamhetsutvecklare, två biträdande enhetschefer samt en enhetschef.
I socialpsykiatrigruppen arbetar åtta socialsekreterare med en nära, tillgänglig och coachande biträdande enhetschef. Här utreds ärenden med hjälp av utredningsinstrumentet DUR. Insatser som beviljas syftar till att personen ska leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina förutsättningar.
Arbetsbeskrivning
Vårt uppdrag är att utreda rätten till bistånd samt följa upp de beviljade insatserna. Arbetet utgår från den lagstiftning och det kunskapsstöd som finns och bedömningar sker utifrån evidens. Verksamhetens mål genomsyras av professionalitet vilket innebär ett gott bemötande, rättssäker handläggning samt hög samverkan med andra aktörer för bästa resultat för klienten.
Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet med klienternas bästa i fokus och med en hög delaktighet från medarbetarna.
Kvalifikationer
Du har socionomexamen med ett engagemang för socialpsykiatrins målgrupp. Har du arbetat med myndighetsutövning, är trygg i myndighetsrollen och har goda kunskaper om lagstiftningen för området är det meriterande.
Du arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är tydlig i din kommunikation och har lätt att formulera dig i skrift. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation där ett gott bemötande är en självklarhet för dig. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare. Du har en problemlösande analysförmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan analysera situationer och fatta beslut. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus.
Det är meriterande om du har erfarenhet av målgruppen, DUR, PS-uppföljning och Paraplyet.
Övrigt
Vi erbjuder:
- En introduktion och efterföljande mentorskap
- En strukturerad verksamhet med nedskrivna rutiner, styr- och stöddokument
- Uppföljning med närmsta chef var 4:e vecka
- Extern handledning
- Flexibel arbetstid, friskvårdstid och friskvårdsbidrag
- Ljusa lokaler, nära till shoppingcentrum och 5 minuters avstånd till vatten och grönområden
Intervjuer kan komma att hållas både löpande under ansökningstiden samt efter ansökningstidens slut. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.