Tyska Turistbyrån söker en tyskspråkig projektledare

Tyska Turistbyrån söker en tyskspråkig projektledare

Arbetsbeskrivning

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 25 länder över hela världen.
I Sverige består Tyska Turistbyrån av 2 medarbetare med säte i Stockholm. Vi söker en tysk- och svensktalande projektledare med ansvar för Tyska Turistbyråns social-media-aktiviteter, marknadskampanjer och kontakt med press och resebranschen.
Arbetsuppgifter
Du är Tyska Turistbyråns ansikte utåt gentemot svenska journalister, social-media-aktörer och resebranschen. Följande ingår i dina arbetsuppgifter:
Ansvar för placering av turistiska Tysklandsteman med koppling till aktuella marknadskampanjer och samhällsrelevanta aspekter i svensk media
Pressarbete i form av organisation av pressresor samt besvara journalistförfrågningar
Utvidgning samt stärkning av nätverket inom press och sociala medier
Nyhetsbrev, pressmeddelanden och kampanjer i sociala medier i enlighet med uppdragsgivarnas önskemål
Bevakning av svenska rese- och samhällstrender
Utförande av turistiska marknadskampanjer på uppdrag av tyska destinationer
Kontakt med resebranschen som t.ex. inbjudningar till Tyska Turistbyråns workshopar och liknande
Andra förekommande uppgifter på vårt lilla kontor såsom kommunikation med huvudkontoret eller administrativa uppgifter förekommer.

Kvalifikationer
Du har ett bra nätverk inom den svenska resebranschen och press- och social-media-landskapet. Du har arbetat med tyska partners/kunder inom turistiska eller mässrelaterade områden och förstår kulturskillnaderna inom det svenska och tyska arbetslivet. Du förstår dig på destinationsmarknads-föring.
För att lyckas i rollen krävs att du är en mångsysslare med både god journalistisk känsla, förmågan att driva projekt framåt och en förståelse av administrativa processer. Du behärskar tyska och svenska språket på hög nivå både i tal och skrift. Du kan kommunicera och hålla föredrag på engelska.
Du är van vid att arbeta med MS Office och har lätt att hitta dig tillrätta i digitala CRM- och ERP-program samt publiceringsverktyg. Som person är du självgående, flexibel och stresstålig. Du är initiativrik, strukturerad och kreativ och har god samarbetsförmåga och social kompetens.
Resor - även över helgen - inom Sverige, Norden och Tyskland med flyg, färja och tåg kan förekomma.
Din utbildning
Du har en eftergymnasial utbildning inom turism, journalistik eller marknadsföring eller liknande och har helst jobbat inom något av dessa områden under några år. Ett plus är erfarenhet av projektledning.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på 80 % eller heltid med tillträde 1 juli 2023. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi arbetar med löpande urval.
Ansökningar till:
Iris Müller, försäljnings- och marknadschef
Vi ser fram emot din ansökan.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Artiklar i detta ämnet

  1. Datorarbetares muslekbesvär

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tyska Turistbyrån AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2023
  • Ansök senast: 30 juni 2023

Liknande jobb


15 november 2024

13 november 2024