OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Tyskspråkig affärsutvecklare / projektledare
Är du en innovativ projektledare som behärskar tyska och svenska i tal och skrift och längtar efter att bygga affärsrelationer för företag i både Tyskland och Sverige? Tysk-Svenska Handelskammarens affärsområde Market Entry & Business Development söker nu en affärsutvecklare till huvudkontoret i Stockholm.
Tysk-Svenska Handelskammaren (TSHK) är en medlems- och tjänsteorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Sedan 1951 är handelskammaren den naturliga länken för industri- och handelsrelationer mellan länderna. Genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i utvecklingen när de redan är på plats bidrar vi till det bilaterala samarbetet mellan Tyskland och Sverige. TSHK tillhör det globala nätet av tyska utlandshandelskamrar, AHK, och är med cirka 1 150 medlemsföretag och drygt 60 medarbetare i Stockholm, Malmö samt Göteborg den största utlandskammaren i Sverige. Vi är även del av det svenska exportfrämjandet genom Team Sweden för Tyskland.
Till huvudkontoret i Stockholm söker vi nu en affärsutvecklande projektledare som ingår i affärsområdet Market Entry & Business Development (ME&BD). Du rapporterar till affärsområdeschefen och blir del i ett dynamiskt team av åtta marknadsexperter.
Inom ME&BD hjälper vi tyska och svenska företag med att realisera etablerings- och expansionsplaner på den motsvarande marknaden. Arbetet omfattar allt från att informera om ländernas marknadspotential via föredrag och seminarier, utföra individuella konsultuppdrag avseende affärspartnerförmedling, marknadsanalyser, affärsutveckling samt försäljningsstrategier och –stöd, genomföra större näringslivsfrämjande projekt i uppdrag av olika offentliga instanser, som det tyska näringsdepartementet och svenska energimyndigheten, till att stötta företag i sin mässverksamhet och coacha i den motsvarande affärskulturen. Vi jobbar helt bilateralt och är tryggt förankrade i vårt gedigna nätverk både i Tyskland och i Sverige. Varje företags förutsättningar är unika, precis som våra skräddarsydda affärslösningar. Våra ledord är att stötta individuellt, pragmatiskt och nytänkande.
Dina arbetsuppgifter
Som affärsutvecklare inom ME&BD arbetar du med och leder större koordinerade näringslivsfrämjande projekt i uppdrag av tyska eller svenska myndigheter samt individuella kunduppdrag avseende affärsutveckling, marknadsstudier, potentialanalyser, affärspartnerförmedling, studieresor etc. Din fokus ligger på initierande, konception, organisation och genomförande av egna projekt. Införsäljande arbete samt föredrag är ofta del i processen. Projektledningen omfattar även budgetansvar och formell rapportering samt presentation av resultat inför uppdragsgivare. Även tjänsteresor och presentationer (analogt och digitalt) ingår i arbetsuppgifterna.
Din profil
Du har en högskoleutbildning eller motsvarande eftergymnasial utbildning helst inom ekonomi, marknadsföring och/eller försäljning. Vi ser gärna några års erfarenhet av arbete inom affärsutveckling, försäljning, marknadsanalys och/eller projektledning. Erfarenhet från näringslivsfrämjande arbete och/eller energirelaterade affärsområden är meriterande.
För att lyckas i rollen krävs att du är en rutinerad projektledare och har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, både i tyska och svenska. Även god kunskap och förståelse för den svenska och tyska marknaden är av betydelse samt mycket bra samarbets- och kommunikationsförmåga, både internt och externt. Det är viktigt att alltid ge ett professionellt och individuellt bemötande, även när tidspress uppstår. Vidare är du en van användare av Microsoft Office, CRM-system och sociala medier. Vi arbetar i bl.a. Lime CRM, Lime Marketing och Drupal.
Som person är du positiv och nyfiken, självgående med starkt driv, innovativ och dynamisk, noggrann och van att jobba mot deadlines samt att du uppmärksammar olika kunders specifika behov och kan kanalisera dessa genom nya affärsstrategiska koncept. Och självfallet utgår vi ifrån att du har ett brinnande intresse för att främja tysk-svenska affärsrelationer.
Vi erbjuder
Vårt huvudkontor är beläget på Valhallavägen i Stockholm, i ljusa och moderna lokaler. Alla handelskammarens drygt 60 medarbetare präglas av stark sammanhållning och teamkänsla. Du kommer att få arbeta i en spännande företagskultur med inslag av både tysk och svensk kultur.
På handelskammaren värnar vi om balans mellan arbetsliv och fritid vilket gör det möjligt att kombinera ansvarsfullt arbete med familjeliv och fritid samt möjlighet för återhämtning mellan arbetstoppar. Vi erbjuder dig en konkurrenskraftig anställning med fördelaktiga villkor.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde så fort som möjligt eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning.
Ansökan
Vi arbetar med löpande urval och ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt men senast 28 juni via denna länk. https://www.sympahr.net/public/pq.aspx?86c68569
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta affärsområdeschefen Ninni Löwgren Tischer via ninni.loewgren@handelskammer.se.
Jag ser fram emot att lära känna dig!
Kontaktpersoner på detta företaget
Ninna Suhr Poulsen
+45 33 41 10 45
vice vd Karl-Heinz Gössling
08-6651821
avdelningschef Norman Karsch
040-304941
070-6215670