OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du letar efter en ny interkulturell utmaning som du vill kombinera med dina kunskaper inom redovisning? Då söker Tysk-Svenska Handelskammaren just dig! Ansök nu och bli del av vårt team.
Tysk-Svenska Handelskammaren är sedan 1951 den naturliga tjänste- och medlemsorganisationen för industri- och handelsförbindelser mellan Tyskland och Sverige. Vi tillhör det globala nätet av tyska utlandshandelskamrar, AHK, och är med cirka 1200 medlemsföretag och omkring 60 medarbetare i Stockholm, Göteborg samt Malmö den största utlandshandelskammaren i Sverige.
Genom vår avdelning Redovisningstjänster erbjuder vi ett komplett paket med ekonomitjänster för främst tyskägda företag med verksamhet i Sverige utan egen ekonomifunktion. Avdelningen består av fem medarbetare som hanterar ett stort antal uppdrag enligt svenska regler och lagstiftning.
Arbetsuppgifter
Du ansvarar självständigt för i huvudsak följande arbetsuppgifter:
löpande bokföring inklusive redovisning/inbetalning av moms och skatter samt utläggsredovisning
månads- och årsbokslut med årsredovisning och inkomstdeklarationer
kvalitativa avstämningar
Du ser till att tidsramar och planer hålls, samt kvalitetssäkrar rapporter innan dessa skickas till kund. Du engagerar dig i försäljningsprocessen med befintliga och nya kunder. Du verkar för ett bra gemensamt resultat och bidrar till ett trivsamt arbetsklimat. Utöver det finns det möjlighet att engagera sig i företagsgemensamma projekt.
Kvalifikationer
Du har en ekonomisk högskoleutbildning eller liknande samt flerårig dokumenterad yrkeserfarenhet på den svenska marknaden, antingen som redovisningskonsult från redovisnings- eller revisionsbyrå, eller som ekonomi- eller redovisningsansvarig. Du behöver ha goda kunskaper i tyska då det dagliga arbetet till största delen sker på tyska.
Som ansvarstagande person är du positiv, strukturerad, drivande och trygg i dig själv. Du tycker om att kommunicera och har lätt att förmedla dina kunskaper till kunder och kollegor. Ditt arbetssätt är affärsmässigt och präglas av en hög servicenivå. Du kan prioritera det som är viktigt för stunden och har god samarbetsförmåga.
Du behärskar Office-paketet och särskilt Excel. Det är meriterande om du har erfarenhet av olika ekonomisystem, i synnerhet Fortnox, Hogia, SAP, Visma.
Vi erbjuder
Tysk-Svenska Handelskammarens medarbetare sitter i centralt belägna kontor i Stockholm och Malmö. Alla medarbetare präglas av stark sammanhållning och teamkänsla. Du kommer att få arbeta i en spännande företagskultur med inslag av både tysk och svensk kultur.
På handelskammaren värnar vi om balans mellan arbetsliv och fritid vilket gör det möjligt att kombinera ansvarsfullt arbete med fritid samt möjlighet för återhämtning mellan arbetstoppar. Vi erbjuder dig en konkurrenskraftig anställning med fördelaktiga villkor.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde så fort som möjligt eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar provanställning. Vi arbetar med löpande urval och ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev så snart som möjligt, dock senast den 31 augusti.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ninna Suhr Poulsen
+45 33 41 10 45
vice vd Karl-Heinz Gössling
08-6651821
avdelningschef Norman Karsch
040-304941
070-6215670