Tysktalande innesäljare/backoffice

Arbetsbeskrivning

Tysktalande innesäljare/backoffice till ROCA
”Växande tysk marknad behöver förstärkning från Stockholm”
ROCA Industry AB är en ledande aktör inom sin bransch med fokus på att leverera högkvalitativa beslag och förstklassig service till kunder inom olika sektorer såsom glas, marin, industri, försvar och bygg. Deras team i Stockholm behöver nu förstärkning för att stötta den växande verksamheten på den tyska, schweiziska och österrikiska marknaden. ROCA levererar alltifrån mindre komponenter till större och mer tekniskt avancerade produkter. Jag har hjälpt ROCA med rekryteringar tidigare och nu har de bett mig om hjälp att hitta rätt person till den här rollen.
Den förhandsinformation jag har är att ROCA söker en positiv, flexibel, driven och kundfokuserad person till denna roll, med förmåga att ta ansvar och ägarskap för sina uppgifter. Rollen innebär en hel del kundkontakt men även internt inom verksamheten och främst stötta säljteamet i Tyskland. Den nya medarbetaren kommer att spela en nyckelroll i att stödja den ansvariga säljaren på den tysktalande marknaden och bygga upp en god produkt- och kundkännedom. Viktigt är också att man måste vara flytande i tyska då flertalet av de tyska kunderna känner sig mest bekväma med tysktalande personer.
Nu befinner jag mig i ROCA:s ljusa och trevliga lokaler i Tyresö för ett samtal med backoffice-teamet. Dagen innan har jag haft ett Teamsmöte med Thomas Nowaczyk, ansvarig säljare för den tyska marknaden, som bor i Dortmund-området där den större delen av Industrikunderna finns. Nu behöver han en backoffice/säljsupport från Stockholmskontoret som stöttar honom i hans dagliga arbete, då efterfrågan på produkterna ökar. En utmaning tänker jag, att kunna förstå och prata tyska flytande, lägga order på engelska och prata svenska med kollegor på kontoret i Tyresö.
Men låt oss återgå till mitt möte med killarna på backoffice-kontoret som idag innefattar Thomas, Martin och John. Tillsammans besitter de 80 år av kompetens i företaget och de stöttar säljarna som ansvarar för glas, marint och industrikunder från tunga fordon, inredning, försvarsindustrin till byggindustrin.
"Hur ser en roll inom backoffice/innesäljare ut", undrar jag. John är ansvarig backoffice för industrisegmentet. ”En dag kan innehålla allt från att lägga order till att få till kundunika detaljer och svara på tekniska frågor. Det viktiga är vilket mindset man har. Oavsett vilka problem kunden har måste vi hitta lösningar och inte minst kan vi ta hjälp av olika avdelningar som R&D på tekniksidan till inköp med priser eller rent av sitter vi med egna svar.”
Thomas, backoffice på glas & lås, fyller i: “99,9 procent av gångerna lyckas vi lösa våra kunders både enkla och komplexa förfrågningar. Det gäller att vara nyfiken och att vilja lära sig något nytt. Att inte vara rädd utan tycka att det är kul med utmaningar. Det kan hända att vi behöver ta ansvar och gå ut på lagret och packa själva vid tidsbrist. Det viktiga är att personen kommer in i gänget, för det är ett riktigt bra och skönt gäng, avslutar han med ett brett leende.
Martin, backoffice på marina beslag, fortsätter:" Det är bra om personen är praktiskt lagd och har intresse av teknik. Vi på backoffice får affärerna att flyta på och oftast är kunderna experter på sina produkter. Vi hjälper dem och är ödmjuka inför deras egna lösningar. Han tystnar och funderar lite. "Personen ska vara lätt att ha att göra med och kunna sitta ned med teamet och fika också.”
Jag antecknar och sammanfattar:
Ansvara för hela offertprocessen från förfrågan, till färdig offert samt lägga order.
Kommunicera med kunderna och samarbeta med andra avdelningar inom ROCA för att få fram den information som behövs för att offerera.
Säkerställa tillsammans med övriga i gruppen att ROCA:s kunder får förstklassig support och service.



ROCA Industry är ett entreprenörsdrivet och expansivt teknikföretag grundat 1976 med verksamhet i sex länder och försäljning i över 60 länder. För några år sedan togs ROCA över av de två entreprenörerna Hans Lindbohm och Magnus Eriksson. När vi avslutat behovsworkshopen i Tyresö, ringer jag upp Hans och Magnus, som för tillfället är utomlands.
”Hur skulle ni vilja beskriva Rocas affärskultur?” undrar jag.
De skrattar och börjar prata i munnen på varandra: ”Många har jobbat länge, de kan verkligen företaget, marknaden och kunderna. Det är viktigt med långa relationer, både med våra kunder och leverantörer”, säger Hans.
”Doer-kultur, frihet för medarbetaren att ta för sig, dynamiskt och marknadsdrivet.
Talar du tyska flytande och älskar att leverera med hög kvalitet? Då tycker jag att du ska skicka in din ansökan. Eller hör av dig till mig om det är något du undrar över.
Du når mig lättast på angela.toscano@embeddedskills.se eller 070-7443054.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: ROCA Industry AB TYRESÖ
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 maj 2024
  • Ansök senast: 17 juni 2024

Postadress

Radiovägen 19
TYRESÖ, 13548

Liknande jobb