Uddevalla tingsrätt söker en administratör

Uddevalla tingsrätt söker en administratör

Arbetsbeskrivning

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.



https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ 


 




Om oss
Uddevalla tingsrätt är en allmän domstol som handlägger brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser.

Tingsrätten har cirka 45 anställda, belägen i centrala Uddevalla. Domstolen leds av lagmannen och är organiserad i en målenhet samt en enhet för administration och service. 

Den administrativa enheten leds av chefsadministratören och består av i dag nio medarbetare. Enheten arbetar med intern och extern service, personal- och ekonomiadministration, arkiv, nämndemannahantering, ordning- och säkerhet, lokalvård, teknik och IT.

Vem söker vi?
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för administration och service. Du har en god samarbetsförmåga och skapar goda relationer till kollegor samt bidrar med din kompetens till enhetens och tingsrättens gemensamma arbete. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett strukturerat och effektivt sätt med hög kvalitet och noggrannhet. Du är även ansvarstagande och effektiv samt har förmåga att vara noggrann med detaljer och samtidigt ha ett helhetsperspektiv.  För att trivas hos oss behöver du ha ett flexibelt förhållningsätt och kunna bidra där det behövs.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- har gymnasieutbildning eller annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
- har flerårig erfarenhet av administrativt arbete
- har goda datorkunskaper och ser dator och e-post, som naturliga arbetsverktyg samt har goda kunskaper i Officepaketet
- kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
- har goda kunskaper i engelska språket

Det är meriterande om du har:

- kunskaper inom Episerver eller liknande system
- övrig erfarenhet av sådana arbetsuppgifter som finns på den administrativa enheten
- erfarenhet från domstol och våra interna system
- arbetslivserfarenhet från myndighet och/eller har arbetat med elektroniska ärendehanteringssystem.

Arbetsuppgifter
Du kommer att verka i en bred och varierad roll med arbetsuppgifter såsom schemaläggning för nämndemän, registrera och granska ersättningar och arvoden, hantera registratorsbrevlåda, lämna ut allmänna handlingar, diarieföring, bemanna receptionen, administrera IT behörigheter och support till användare. I rollen ingår att vara webbredaktör för den interna-och externa webbsidan.

Övrigt annat administrativt arbete kan komma ingå.

Inom den administrativa enheten finns det ett back-up system för att se till att alla arbetsuppgifter tas om hand, även då någon medarbetare är frånvarande.

Övrigt
Intervjuer kan komma ske löpande under ansökningstiden.

Anställningen är en tillsvidaretjänst med provanställning om sex månader.  

För att vi ska kunna bedöma din ansökan ber vi dig att göra följande:

 

Motivera i ditt personliga brev varför du söker anställningen Specificera din arbetslivserfarenhet i rekryteringsverktyget: titel, arbetsplats, en kort beskrivning av arbetsuppgifterna samt anställningstid. Ange löneanspråk.

 

 

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uddevalla tingsrätt
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 maj 2023
  • Ansök senast: 28 maj 2023

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024