OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
Så fungerar domstolarna
Söker du ett betydelsefullt, spännande och utmanade uppdrag? Då tror vi att tjänsten som chef för domstolens administrativa funktioner kan vara något för dig!
Arbetsuppgifter
Umeå tingsrätt söker en chef för domstolens administrativa funktioner (chefsadministratör) för att leda arbetet vid den administrativa enheten vid domstolen.
Chefsadministratören har direkt under lagmannen ett övergripande ansvar för administration och service vid domstolen. Chefsansvaret innefattar personal- och arbetsmiljöansvar vid enheten som idag har åtta anställda. Inom den administrativa enheten hanteras och leds frågor som rör HR och ekonomi för hela domstolen, men även arkiv, säkerhet, IT, vaktmästeri, administrativ registratur och reception innefattas i uppdraget.
Chefsadministratören ingår också i tingsrättens ledningsgrupp. I den uppgiften ligger bl.a. att på ett engagerat och drivande sätt ta ansvar för tingsrättens verksamhet i stort.
Kvalifikationer
Vi söker dig som
- Har en akademisk utbildning inom juridik, HR, ekonomi, statsvetenskap eller annan relevant utbildning
- Har flera års dokumenterad framgångsrik erfarenhet av arbete som ledare/chef
- Behärskar svenska språket mycket väl i både tal och skrift
Egenskaper såsom strukturerad, flexibel, drivande och kommunikativ är viktiga parametrar som kommer vara av stor vikt.
Om Umeå tingsrätt
Umeå tingsrätt är en av fem tingsrätter i landet som även är mark- och miljödomstol. Hyres- och arrendenämnden i Umeå är administrativt samordnad med Umeå tingsrätt. Tingsrätten och nämnderna har totalt omkring 65 anställda.
Vi är en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. Vi arbetar aktivt med att höja kvalitén inom verksamhetens alla områden för att kunna möta de krav på bra bemötande som ställs på en domstol idag.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172135
070-6317434
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103
070-6317434
Samordnande sekreterare Sofia Lundberg
090-172156
Företrädare för JUSEK Lars Viktorsson
090-172129
Företrädare för ST inom Sveriges Domstolar Lena Hedin
090-172124
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103
Enhetschef Anders Alenskär
090-172168
Beredningsjurist Magnus Norberg
090-172176