OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Inledning
Umeå tingsrätt har ca 65 anställda och är allmän underrätt och mark- och miljödomstol.
Tingsrätten
bedriver även ett administrativt samarbete med Hyresnämnden i Umeå och Arrendenämnden i Umeå. På tingsrätten handläggs brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Domstolen överprövar även beslut enligt bl.a. miljöbalken, fastighetsbildningslagen och plan- och bygglagen.
Som ordningsvakt vid Umeå tingsrätt blir du en del i ett arbetslag på domstolens
administrativa enhet. Inom den administrativa enheten hanteras frågor som rör HR och ekonomi för hela domstolen, arkiv, säkerhet, IT, vaktmästeri, administrativ registratur och reception.
Arbetet innebär
Som ordningsvakt kommer du att se till att domstolens besökare blir väl bemötta, får god service och information samt är trygga i domstolens lokaler. Vidare kommer du att tillsammans med övriga ordningsvakter ansvara för ordningshållning under förhandlingar och i allmänhetens utrymme. Det kan även bli aktuellt med arbete i säkerhetskontroll.
En stor del av arbetet innebär även att du hanterar en rad administrativa uppgifter och praktiskt arbete med intern och extern service. Du kommer bl.a. att kalla nämndemän till förhandlingar, hantera post och leveransmottagning, göra inköp, lämna ut allmänna handlingar samt andra vid tingsrätten vanligt förekommande administrativa arbetsuppgifter. Du kommer även att tjänstgöra i tingshusets reception. Jourarbete kvällstid förekommer.
Vi söker dig som
Vi söker dig som är utbildad ordningsvakt och gärna med arbetslivserfarenhet som ordningsvakt inom offentliga sektorn. Du har minst treårig gymnasieutbildning. Det är meriterade med erfarenhet av administrativt arbete, särskilt vid offentlig sektor. Det är även meriterande med kunskap/erfarenhet inom området teknik.
Anställningen ställer höga krav på administrativ förmåga, att du har förmåga att bemöta människor i olika situationer och skapa förtroende. Du tar snabbt in kunskap och löser problem på ett flexibelt sätt. Det är vidare viktigt att du har lätt för att samarbete, är initiativrik, praktiskt lagd och ser till att saker blir gjorda. Du ser dig själv som en serviceinriktad person som gärna vill hjälpa andra både inom organisationen och besökare. Vidare har du mycket goda kunskaper i Officepaketet och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Tjänsten är ett vikariat till och med den 28 februari 2023 med tillträde enligt överenskommelse. Individuell lönesättning tillämpas och löneanspråk bör anges i ansökan.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett varierande arbete i en spännande miljö och på en utvecklande arbetsplats. Som
medarbetare på Sveriges Domstolar får du varje dag bidra till rättstrygghet vilket är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle.
Vi erbjuder även medarbetare flera olika förmåner och villkor för ett hållbart arbetsliv. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår hemsida: www.domstol.se
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172135
070-6317434
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103
070-6317434
Samordnande sekreterare Sofia Lundberg
090-172156
Företrädare för JUSEK Lars Viktorsson
090-172129
Företrädare för ST inom Sveriges Domstolar Lena Hedin
090-172124
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103
Enhetschef Anders Alenskär
090-172168
Beredningsjurist Magnus Norberg
090-172176