OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Inledning
Umeå tingsrätt har ca 65 anställda och är allmän underrätt och mark- och miljödomstol.
Tingsrätten bedriver även ett administrativt samarbete med Hyresnämnden i Umeå och Arrendenämnden i Umeå. På tingsrätten handläggs brottmål, tvistemål, domstolsärenden och konkurser. Domstolen överprövar även beslut enligt bl.a. miljöbalken, fastighetsbildningslagen och plan- och bygglagen.
Som receptionist/administratör vid Umeå tingsrätt blir du en del i ett arbetslag på domstolens
administrativa enhet. Inom den administrativa enheten hanteras frågor som rör HR och ekonomi för hela domstolen, arkiv, säkerhet, IT, vaktmästeri, administrativ registratur och reception.
Arbetet innebär
Du bemannar receptionen och kommer att vara den första som besökare möter när de kommer till tingsrätten. Du hanterar frågor från besökare och telefonsamtal och bevakar tingsrättens registratorsbrevlåda. Du stödjer i arbete med att kalla nämndemän till förhandling, administrerar arvoden och ersättningar och hanterar andra vanligt förekommande administrativa sysslor vid enheten.
Tjänsten är ett visstidsanställning på timtid fram till och med den 31 augusti. Vi är flexibla gällande anställningens omfattning baserat på dina önskemål och möjligheter. Det finns stor möjlighet till förlängning av anställningen även till hösten.
Vi söker dig som
Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta självständigt såväl som i team. Du är dessutom ansvarsfull, har hög servicekänsla och kan hantera stressiga situationer. Du har goda datakunskaper och en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är noggrann, flexibel och tar egna initiativ.
Du har lägst gymnasieutbildning och det är meriterande med några års yrkeserfarenhet. Särskilt meriterande är tidigare erfarenheter av administrativt arbete då särskilt inom offentlig sektor. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Individuell lönesättning tillämpas.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig ett varierande arbete i en spännande miljö och på en utvecklande arbetsplats. Som
medarbetare på Sveriges Domstolar får du varje dag bidra till rättstrygghet vilket är ett av de viktigaste uppdragen i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle.
Vi erbjuder även medarbetare flera olika förmåner och villkor för ett hållbart arbetsliv. Du kan läsa mer om vad vi erbjuder på vår hemsida: www.domstol.se
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172135
070-6317434
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103
070-6317434
Samordnande sekreterare Sofia Lundberg
090-172156
Företrädare för JUSEK Lars Viktorsson
090-172129
Företrädare för ST inom Sveriges Domstolar Lena Hedin
090-172124
Chefsadministratör, personalansvarig Jörgen Vikström
090-172103
Enhetschef Anders Alenskär
090-172168
Beredningsjurist Magnus Norberg
090-172176