OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bli en av oss och delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Vi söker nu dig som vill arbeta som underrättelsehandläggare på polisoperativa enheten i Malmö. Hos oss får du möjlighet att tillsammans med engagerade och kvalificerade kollegor vara med och bidra till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet samtidigt som du får goda möjligheter till egen utveckling.
Arbetsplats
Vid Ekobrottsmyndigheten i Malmö bedrivs verksamheten vid två ekobrottskamrar och en polisoperativ enhet. Till polisoperativa enheten i Malmö söker vi nu en underrättelsehandläggare.
Arbetsuppgifter I arbetet som handläggare för deskfunktion på polisoperativa enheten vid Ekobrottsmyndigheten är man en del i underrättelseverksamhetens uppdrag där man utifrån myndighetens prioriteringar inhämtar, bearbetar, analyserar och delger information.
Ditt primära uppdrag är att ingå i den nationella deskfunktionen hos underrättelseverksamheten tillsammans med andra. Arbetsuppgifterna består i att systematiskt hantera det dagliga informationsflödet till och från underrättelseverksamheten och tillgängliggöra (lagra) informationen för vidare behandling. Det innebär att ta emot, bedöma, bearbeta informationen i databaser samt delge till relevanta mottagare. Detta arbete ligger sedan till grund för den fördjupade bearbetnings- och analysprocessen.
Du kan även komma att arbeta med mer riktad informationsinhämtning och sammanställning av denna. Du blir en viktig del av underrättelseverksamhetens gränssnitt mot framförallt spanings-och utredningsverksamheten men även mot externa samverkanspartners. I din roll ska du kunna ge en övergripande bild över informationsflödet och bistå beslutsfattande chef med urval, koordinering och prioritering av inkommande information. Vi sitter i ett öppet landskap i Ekobrottsmyndighetens lokaler på rättscentrum.
Introduktion och fortsatta utbildningar kopplat till ekonomisk brottslighet och ekonomi kommer att erhållas internt av underrättelseverksamheten och av Ekobrottsmyndigheten.
Krav Vi söker dig som har:
Högskolexamen eller motsvarande utbildning inom tex ekonomi, juridik, statsvetenskap eller polisexamen
Erfarenhet av arbete i underrättelseverksamhet/utredande brottsbekämpande verksamhet eller av liknande arbetsuppgifter inom offentlig eller privat sektor
Erfarenhet av beställardialog och framtagande av beslutsunderlag samt rapportskrivande
Goda kunskaper i de program som ingår i Office-paketet
God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Det är meriterande om du utöver ovan även har:
Kunskap om ekonomisk brottslighet från offentlig eller privat sektor
Erfarenhet av arbete riktad mot brottslighet mot välfärdssystemen eller andra offentliga utbetalningar
Erfarenhet av att samordna, koordinera eller driva projekt/ärenden
Erfarenhet av att skriva beslutsunderlag och rapporter
Erfarenhet av informationshantering i databaser
God förmåga att omsätta underrättelseprocessens samtliga delar
Ytterligare språkkunskaper
Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som är en lagspelare som tar ansvar för helheten och verksamhetens bästa. Du är ansvarstagande, engagerad och prestigelös. Du arbetar strukturerat, noggrant och effektivt samt trivs i en utvecklingsorienterad miljö. Du är även analytisk och pedagogisk. Arbetsuppgifterna ställer krav på god samarbetsförmåga och en positiv inställning till att samarbeta med olika yrkesgrupper såväl internt som externt.
För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.
Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Jakob Kindt , tfn. 010-562 95 40.
Fackliga företrädare för Saco-S är John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.
Information om anställningen Anställningsform : Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning
Tjänstebenämning : Handläggare
Arbetsort : Malmö
Tillträdesdatum : Enligt överenskommelse
Lön : Individuell lönesättning tillämpas
På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Personlig hälsa värdesätts och uppmuntras och det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.
Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 10 april 2023.
I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Ekobrottsmyndighetens rekryteringsstöd Visma Easycruit.
Ekobrottsmyndigheten behandlar dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://www.ekobrottsmyndigheten.se/om-webbplatsen/dina-personuppgifter/ .
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer EBM2023-322 via brev till adressen Hantverkargatan 15, Box 22098, 104 22 Stockholm.
Varmt välkommen med din ansökan!