OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
Hemtjänsten har ca 130 medarbetare som bidrar till många kunders vardag genom den kommunala hemtjänsten.
Vi arbetar för att man ska kunna leva ett självständigt liv utifrån egna förutsättningar.
Uppdragen i Hemtjänsten präglas av att tillhandahålla vård och servicetjänster av högsta kvalitet.
Vi söker två nya medarbetare till enheten Hemtjänsten 3. En av våra trogna anställda går i pension och vi söker en tillsvidareanställd undersköterska och samtidigt söker vi även en ny vikarie.
Hemtjänstenheten 3 utför hemtjänst i centrala Strängnäs samt på landsbygden, enheten har ca 40 medarbetare och vår gemensamma lokal finns centralt i Strängnäs. Här erbjuds du goda arbetskamrater, ett intressant jobb och öppet arbetsklimat.
Arbetstiden är schemalagd och innebär arbete under två av fyra helger.
ARBETSUPPGIFTER
Vanliga arbetsuppgifter hos brukaren är tex personlig hygien, omvårdnad, måltider och aktiviteter. Vi inom hemtjänsten skall uppmuntra, stödja och motivertill ett så självständigt liv som möjligt så att brukaren känner välbefinnande. Vi utgår från brukarens behov och önskemål. Målet är att göra det möjligt för de äldre att, med upplevd trygghet och kvalité, kunna bo kvar i sina hem så länge de själva önskar. Vi arbetar enligt Individens Behov I Centrum (IBIC).
Vår verksamhet bedrivs årets alla dagar och arbetstiden är förlagd till dag, kväll och helg.
I arbetet ingår det att ha en god dialog med omsorgstagare och dess anhöriga, ett gott samarbete med kollegor och god förmåga att dokumentera enligt socialtjänstens riktlinjer via dator samt hantera delegerade hälso-och sjukvårdsuppgifter. Vi hjälps även åt att ta hand om vår hemtjänstlokal.
I arbetsuppgifterna ingår att följa basala hygienrutiner och föreskrifter. Du använder hjälpmedel och medicintekniska produkter. Du ansvarar för att följa de instruktioner som delgivits av förskriven personal. Detta gäller personligt utskrivna hjälpmedel som finns samt de som tillhandahålls ur arbetsmiljösynpunkt. Du ska använda ett ergonomiskt arbetssätt och informera chef vid behov av mer kunskap och vid brister i arbetsmiljön.
I ordinärt boende arbetar vi med kontaktmannaskap vilket innebär att du har en eller fler brukare och har då ett speciellt ansvar. Hos oss arbetar du självständigt och i samarbete med kollegor. I arbetet arbetar du med mobiltelefon och dator som arbetsinstrument. Inom ordinärt boende implementeras ständigt nya arbetssätt och digitalisering för att följa behovet i samhället.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• utbildning från vård- och omsorgsprogrammet eller annan likvärdig utbildning
• goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift
• god dator- och mobilvana
• B-Körkort för manuell bil.
Arbetet kräver att du kan hålla ett lugn med våra brukare samtidigt som du är flexibel och kan tänka om snabbt. Du förväntas arbeta självständigt för att skapa ett vardagsstöd i syfte att stärka livskvalitet för den enskilde brukaren. Stödja, vägleda och handleda brukare i vardagen, genom att du har förmåga att skapa förtroende, inge trygghet, vara stabil samt ha tålamod.
Du arbetar utifrån ett professionellt förhållningssätt för att skapa en god samverkan med närstående och kollegor. Vi ser att du är positiv, lyhörd samt har ett pedagogiskt förhållningssätt och ett respektfullt bemötande.
Har du särskild kunskap om och/eller vana av arbete med specialinriktning mot psykisk ohälsa, demens och palliativ vård ser vi det som extra meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att arbeta inom ordinärt boende.
Välkommen med din ansökan redan idag - Ange om du söker tillsvidare- eller vikariatsanställning (eller intresserad av båda tjänsterna).
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.