OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du göra skillnad för våra äldre medborgare i deras vardag och stötta dem till ett självständigt liv?
Enheten växer och består idag av 40 medarbetare med lokal belägen i Strängnäs. Enheten har en samordnare som arbetar med brukarplanering av beviljade insatser från myndighet och hanterar medarbetarnas arbetsschema. För nuvarande har vi schemalagd arbetstid, 37 timmar per vecka, måndag till söndag med varannan helgs tjänstgöring. Vi delar lokal med kommunens trygghetslarm och nattpatrull.
I brukarenkäten för 2020 har enheten fått resultatet bra bemötande 99 % samt sammantagen brukarnöjdhet 92 %, vilket vi vill bibehålla och stärka.
Nu söker vi engagerade- och utvecklingsintresserade medarbetare till vår enhet.
Vi söker nu fem undersköterskor för tillsvidareanställning samt två undersköterskor för visstidsanställning till och med 220930. Tjänsten tillsätts externt om den inte tas i anspråk av organisationens omställningsarbete.
ARBETSUPPGIFTER
Typiska uppgifter inom hemtjänsten är att uppmuntra, stödja och motivera vad gäller bl.a. personlig hygien, omvårdnad, måltider och aktiviteter. Vi utgår från brukarens behov och önskemål. Målet är att göra det möjligt för de äldre att, med upplevd trygghet och kvalitét, kunna bo kvar i sina hem så länge de själva önskar.
Vi arbetar enligt Individens Behov I Centrum (IBIC).
Vår verksamhet bedrivs årets alla dagar och arbetstiden är förlagd till dag, kväll och helg.
I arbetet ingår det att ha en god dialog med omsorgstagare och dess anhöriga, ett gott samarbete med kollegor och god förmåga att dokumentera enligt socialtjänstens riktlinjer via dator samt hantera delegerade hälso-och sjukvårdsuppgifter.
I vår hemtjänstlokal förekommer även skötsel av allmänna utrymmen såsom exempelvis gemensamhetsutrymme, tvättstuga och personalrum.
I arbetsuppgifterna ingår att följa basala hygienrutiner och föreskrifter.
I arbetet ingår det att använda hjälpmedel och medicintekniska produkter. Du ansvarar för att följa de instruktioner som delgivits av förskriven personal. Detta gäller personligt utskrivna hjälpmedel som finns samt de som tillhandahålls ur arbetsmiljösynpunkt.
Du ska använda ett ergonomiskt arbetssätt och informera chef vid behov av mer kunskap och vid brister i arbetsmiljön.
I ordinärt boende arbetar vi med kontaktmannaskap vilket innebär att du med en tillsvidareanställning har ett speciellt ansvar gentemot en eller flera brukare. Hos oss arbetar du självständigt och i samarbete med kollegor. Inom ordinärt boende implementeras ständigt nya arbetssätt och digitalisering för att följa behovet i samhället.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har godkänd utbildning från vård- och omsorgsprogrammet eller annan likvärdig utbildning alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig.
• har god datorvana och teknisk förmåga.
• har goda kunskaper i det svenska språket, tal och skrift, då det ingår i dina arbetsuppgifter att dokumentera (i Treserva) och kommunicera med olika parter.
• har B-körkort.
• kan hålla ett lugn med våra brukare och kunna tänka om snabbt.
• känner dig trygg med att arbeta självständigt för att skapa ett vardagsstöd i syfte att stärka livskvalitet för den enskilde brukaren.
• kan stödja, vägleda och handleda brukare i vardagen, genom att du har förmåga att skapa förtroende, inge trygghet, vara stabil samt ha tålamod.
• har ett professionellt förhållningssätt för att skapa en god samverkan med närstående och kollegor.
• har en god samarbetsförmåga.
• är flexibel, positiv och lyhörd samt har ett pedagogiskt förhållningssätt och ett respektfullt bemötande.
Det är meriterande om du:
• har särskild kunskap om och/eller vana av arbete med specialinriktning mot psykisk ohälsa, demens och palliativ vård.
• har erfarenhet av att arbeta inom ordinärt boende.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet. Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.