Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningens uppgift är att stödja människor som på grund av funktionsnedsättning, ekonomisk eller social problematik behöver olika former av stöd och hjälp.
Dina ansvarsområden
Vill du jobba med ett roligt, flexibelt och ansvarsfullt arbete och kunna göra skillnad för våra gäster på Dagverksamheten?
Dagverksamheten riktar sig främst till personer med demenssjukdom i syfte att bryta isolering och ge en aktiv och meningsfull vardag, men syftet kan även vara att ge avlastning till anhöriga.
Grunden i arbetet består i att kunna kommunicera utifrån brukarens perspektiv där arbetet sker utifrån brukarens förutsättningar och behov. Ett individanpassat förhållningssätt ligger som fokus i arbetet och kommer till uttryck i den individuella genomförandeplanen utifrån vad brukarna blivit beviljade för insatser enligt socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen.
I dina arbetsuppgifter ingår att medverka vid team-träffar, vårdplaneringar samt att utföra social
dokumentation. Som undersköterska har du en nyckelroll i ett team med sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut som arbetar tätt ihop.
Schemat innehåller i huvudsak arbetspass förlagda dagtid under vardagar. Dock kan även tjänstgöring dag/kväll/helg på annan enhet bli aktuellt.
Erfarenhet
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom äldreomsorg samt utbildning och erfarenhet inom demens. Kunskaper om BPSD är meriterande.
Ett krav är att du kan behärska det svenska språket mycket väl i både tal och skrift och vi ser gärna att du har vana att arbeta med digital dokumentation.
Du har grundläggande IT-kunskap och förmåga att sätta dig in i våra digitala system och dokumentationsverktyg.
Kvalifikationer
Vi söker dig med undersköterskeutbildning med godkända betyg från vård- och omsorgsprogrammet eller motsvarande. Du ska kunna uppvisa bevis från socialstyrelsen för skyddad yrkestitel. Utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas.
Du behöver ha hög social kompetens med en förmåga att möta människor med olika behov. Du behöver ha förmågan att vara lugn och kontrollerad även i stressade situationer, då oförutsedda situationer kan inträffa. Stor vikt läggs på din samarbetsförmåga och hur du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du måste klara av att jobba självständigt och vara trygg i dig själv.
Har du intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra samt är flexibel, ser helheter och tar hänsyn tror vi att du passar för det här arbetet. Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du är också kreativ och kommer med nya och kreativa angreppssätt i arbetsfrågor. Stor vikt kommer att lägga vid personliga egenskaper.
Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter.
Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan!
Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro.
Om du är eller tidigare har varit anställd i Ovanåkers kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.