OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg samt hemsjukvård. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter och sjuksköterskor. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.
Arbetsuppgifter
• Arbetet innebär att ge stöd utifrån den enskildes individuella behov. Ett värdigt bemötande och en individuellt anpassad hjälp är en förutsättning för att den enskilde ska tillförsäkras goda levnadsvillkor.
• I arbetet ingår att motivera och hjälpa personen med alla i ett hem förekommande arbetsuppgifter tex inköp, matlagning, städ och tvätt samt i förekommande fall hjälpa personen med den personliga hygienen. Detta innefattar även att följa personen på fritidsaktiviteter.
• Arbetet innefattar dag-, kväll-, natt och helgtjänstgöring.
• Du måste vara flexibel då schemat kan förändras utifrån verksamheten enligt arbetsrättsliga regler.
• Arbetet kan vara både fysiskt och psykiskt betungande.
• Arbetet innefattar även en del administrativa arbetsuppgifter i form av kontaktmannaskap och ombudsroller.
Kvalifikationer
• Omvårdnadsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren prövar likvärdig.
• Kunskaper om LSS insatser, olika funktionshinder och dess konsekvenser, hjälpmedel och alternativ kommunikation samt förmåga att omsätta kunskapen i det praktiska arbetet är ett krav.
• Erfarenhet av arbete inom området är en merit. Gärna erfarenhet av att ha jobbat med personer som har autism diagnos eller psykiatriska diagnoser.
• Goda kunskaper om ett gott förhållningssätt, ett gott bemötande, lyhördhet inför personens behov samt ett lugnt arbetssätt och tålamod är ett krav.
• En förutsättning för att kunna arbeta på Timmermansvägen 37 är att man kan arbeta efter ett enhetligt arbetssätt där gruppenighet är av största betydelse för att kunna arbeta efter verksamhetens rutiner och arbetssätt.
• Du ska kunna arbeta efter uppsatta mål och rutiner, vara delaktig i verksamhetens utvecklings- och förbättringsarbete samt bemanningsplanering.
• Du ska ha god organisations- och planeringsförmåga. Du ska klara ett teamarbete såväl som att kunna arbeta självständigt.
• Personlig lämplighet är av stor betydelse, samt kunskapen om LSS-lagen och dess intentioner samt övrig aktuell lagstiftning. Då vi arbetar efter ett arbetssätt som är inspirerat av Kognitiv beteendeterapi (KBT) är det meriterande om du har kunskaper av och arbete av detta förhållningssätt.
• För att minimera risker i arbetsmiljön som påverkar både medarbetare och användare av kommunens tjänster, så är detta en rökfri arbetsplats. Detta enligt Ludvika kommuns policy.
• Vi tillämpar verksamhetsanpassad schemaläggning och därför är flexibilitet kring arbetstider ett krav.
• Goda administrativa kunskaper och grundläggande datorkunskap är ett krav.
Anställningsvillkor
Tillsvidareanställning. Heltid. Arbete på andra arbetsplatser inom vård- och omsorgsförvaltningen förekommer. Tillträde efter överenskommelse. Fast lön.
Kontaktperson
Enhetschef Sandra Sjögren, 0240-869 60
Facklig kontaktperson
Kommunal Camilla Lönnqvist, 0240-866 90
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 27 maj 2016. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.