OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!
På vård- och omsorgsförvaltningen är vi idag cirka 1400 medarbetare som med vår samlade kunskap och yrkesvana ger alingsåsarna omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. Vi möter våra vårdtagare, brukare, anhöriga och kollegor med öppenhet, engagemang och respekt och tillsammans arbetar vi för att skapa en god arbetsplats för alla.
Tuve hemtjänst består av fyra olika arbetslag om tre olika chefer som har sina kontor på Lärkvägen 4 i Alingsås. De arbetslag som söker nya kollegor just nu heter Ängabo/Övre Stockslycke och Stampen/Nedre Stockslycke. Vardera arbetslag innefattar omkring 15 personal i varierande åldrar och med olika arbetslivserfarenhet.
ARBETSUPPGIFTER
I vår verksamhet på Tuve hemtjänst arbetar vi utifrån ett salutogent synsätt, vilket innebär att vi utgår från de resurser och förmågor som brukaren har. Vi anpassar stöd, omsorg och omvårdnad utifrån det individuella behovet.
I ditt uppdrag kommer du att arbeta självständigt men samarbeta med dina kollegor för att nå verksamhetens mål och du kommer att arbeta utifrån Socialtjänstlagen (SoL) och delegerade uppgifter enligt Hälso- och sjukvårdslagen (HSL).
Arbetsuppgifterna varierar beroende på vilket hjälpbehov brukaren har. Du kommer i huvudsak att arbeta med god omvårdnad, service och social samvaro men även dokumentation, planering, vissa hälso- och sjukvårdsuppgifter och utvecklingsarbeten.
I rollen som undersköterska behöver du vara flexibel och ansvarstagande då dina arbetsdagar innebär allt från leverans av mat, ge mediciner, promenader, tvätt av kläder till att sitta ner och prata en stund med den som behöver.
Du närvarar även som kontaktperson vid välkomstsamtal, upprättar och uppdaterar löpande genomförandeplaner, har kontakt med anhörig och dokumenterar enligt gällande lagstiftning i våra digitala system.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad undersköterska, har relevant gymnasiekompetens motsvarande omvårdnadsprogrammet eller annan utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du är väl förtrogen med digitala plattformar, att följa arbetsplatsens handlingsplaner, policys och riktlinjer samt socialtjänstlagens paragraf SoL §1:1.
Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt samt uttrycker kärnan i ett argument på ett tydligt sätt utifrån dina egna språkliga förutsättningar. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Kommunicering med brukare, närstående och medarbetare sker på ett empatiskt, lyhört och respektfullt sätt. På samma sätt som du behöver förvissa dig om att brukaren och anhöriga förstår given information, visar du själv tydligt att du har förstått innebörden av given information från brukare, anhöriga, kollegor och chef. Du innehar B-körkort.
Det är meriterande om du har annan påbyggnadsutbildning, exempelvis inom demens, som arbetsgivaren bedömer som relevant samt erfarenhet av arbete inom äldreomsorg med demens eller psykogeriatrisk inriktning.
För att trivas i rollen är du trygg och agerar ansvarsfullt och självständigt med ett tydligt brukarfokus. Du handlar enligt fattade beslut, planer och riktlinjer samt medverkar till att de upprättas och följs upp. Du har ett gott bemötande gentemot dem du möter, trivs med att skapa nya och goda relationer och har en god samarbetsförmåga. Du är även intresserad av att vara med att fortsätta bygga upp vår verksamhet och är flexibel vid förändrade omständigheter i ditt arbete.
ÖVRIGT
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker.
Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.