OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Befattningsbeskrivning gällande omvårdnadspersonalen anställda på ViCure AB.
Målet som omvårdnadspersonal på Söderbackens serviceboende är att ge bästa möjliga service genom att tillmötesgå beställare, klienter tillsammans med övriga nätverk.
Omvårdnadspersonalen kan liknas som en medlevare och som lever och bor tillsammans med klienten. Personalens främsta uppgift är att erbjuda klienten hög närvaro genom att tillbringa mycket tid tillsammans. Det skapar i sin tur bra förutsättningar till att utveckla nära relationer mellan personal och klient. Personalen är där för klienten och fungerar som lagspelare. För att kunna se hur klientens dagar på Söderbacken är utformade och hur man ska förhålla sig finns aktuella klientpärmar med veckoschema, regler och boendekontrakt som styrmedel. Dessa pärmar innehåller levande dokument som uppdateras med jämna mellanrum av kontaktpersonerna.
Aktiviteter utförs på olika sätt beroende på klientens behov. Behoven är individuellt anpassade och varje klient har en egen ansvarig personal under dagen. Klienten i centrum. Den ansvariga personalen lägger upp dagen utifrån förutbestämda scheman och riktlinjer tillsammans med klienten. Personalen är klienternas ? hjälpjag ? och stödet anpassas efter klienten. Behoven kan variera från att hjälpa till med ADL träning, personlig hygien, tvätta, städa den egna lägenheten och att ledsaga till Daglig verksamhet.
På Söderbacken ingår samma arbetsuppgifter som finns i ett vanligt hushåll och det finns en stor trädgård att sköta. Detta sköts tillsammans med klienterna. Viktigt att personalen kommunicerar väl under arbetspasset och rapporterar över till nästkommande pass. En bra kommunikation mellan personalen skapar en välfungerande verksamhet och skapar trygghet hos klienterna.
Personalen ska tillgodose klientens behov på bästa möjliga sätt. Det krävs en stor lekfullhet och personalen måste kunna engagera och entusiasmera klienterna till olika aktiviteter så att de kan utveckla sina färdigheter och utveckla sin självständighet. Det är också viktigt att motivera klienterna till aktivitet, låta saker ta tid, skapa relationer, tålamod, lyssna och vilja förstå klienten. Viktigt att vara konsekvent, tydlig i sitt förhållningssätt mot klienten. Ligga steget före och arbeta preventivt för att på så sätt undvika onödiga problem och konflikter. I rollen som omvårdnadspersonal utförs stödet och omsorgsuppgifterna hemma hos klienterna utifrån beslut som har sin grund i sk Genomförandeplaner.
Som omvårdnadspersonal på Söderbackens serviceboende är man skyldig att följa verksamhetens kvalitetssäkringssystem och skyldig att bidra till att hög patientsäkerhet upprätthålls.
Verksamhetens kvalitetspolicy skall vara känd, förstådd, förverkligad och upprätthållen inom hela personal gruppen på företaget.
Omvårdnadspersonalen ska också arbeta med verksamhetens systematiska förbättringsarbetet genom avvikelsehantering där man har rapporteringsskyldighet till verksamhetsledningen om man upptäcker eller får kännedom om ett missförhållande eller påtaglig risk för ett missförhållande. Rapportera även risker för vårdskada samt händelser som har medfört eller kunnat medföra en vårdskada.
Omvårdnadspersonalen har dokumentationsskyldighet i verksamhetens digitala dokumentationssystem
RättSpår. ? journalföring , socialdokumentation.
Omvårdnadspersonal arbetar även med att dela ut medicin via Apodos enligt aktuell ordination via delegation från läkare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Helena Andersson
0702999947