OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ- och familjeomsorgen (IFO) består av 4 enheter, försörjningsstöds- och rehabiliteringsenheten, utredning- och behandlingsenheten, mottagning- och förebyggandeenheten samt enheten för sociala insatser. För att stötta enheterna i frågor gällande kompetenssäkring, kvalitetssäkring samt stödja medarbetarna i det dagliga arbetet skapades metodstödjarrollen. Sedan årsskiftet 2022 är IFOs metodstödjare centraliserade, vilket skiljer sig från tidigare då de tillhörde specifika enheter. Denna omorganisation innebär att en enhetschef med tillhörande arbetsledare leder och fördelar det dagliga arbetet utifrån ett helhetsperspektiv.
Metodstödjargruppen består idag av fyra medarbetare som arbetar gemensamt med IFO övergripande uppdrag nu utökar vi gruppen med ytterligare en medarbetare. Utöver detta har respektive medarbetare en specialisering ut mot de fyra enheterna.
Att jobba som metodstödjare inom individ- och familjeomsorgen innebär en unik möjlighet att få jobba med utvecklingsfrågor på både enhets- och verksamhetsövergripande nivå. Hos oss får du möjlighet att jobba med kompetenta kreativa kollegor med målsättningen att IFO ska kunna leverera god kvalitet i hela handläggningsprocessen. Detta innebär att metodstödjarnas uppdrag till stor del handlar om stötta IFOs medarbetare att få en fördjupad förståelse för uppdraget, sammanhanget och lagstiftningen.
Borlänge kommun värnar om alla Borlängebor vi möter i vår arbetsvardag samt våra anställda. Vi ser gärna att du som söker arbete hos oss är vaccinerad mot covid-19.
Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet
ARBETSUPPGIFTER
Som metodstödjare arbetar du utifrån tre olika huvudområden vilka är kompetenssäkring, kvalitetssäkring samt enhetsspecifikt stöd. Respektive område omfattar ett antal olika aktiviteter.
Kompetenssäkra verksamheten innebär ett ansvar för utbildning och metodstöd av BBIC / Signs of safety / ASI / SAMS / MI. Säkra kvalitén innebär ett övergripande ansvar för introduktion av nyanställd personal samt aktivt arbete med kvalitets- och ledningsfrågor. Vidare innebär det att utveckla metoder och arbetssätt inom verksamheten.
Omvärldsspaning och spridning av information såsom domar, nya lagförslag, analyser av rapporter m.m. är också en naturlig del av uppdraget.
KVALIFIKATIONER
Du som söker tjänsten ska ha socionomexamen. Har du även genomgått projektledarutbildning är det meriterande. Du ska ha erfarenhet av arbete inom socialtjänstens myndighetsutövning och gärna även inom utförarsidan såsom öppenvård eller HVB hem. Du ska ha goda kunskaper om socialtjänstens ansvar och lagstiftning. Det är även meriterande om du har kunskaper om systematiskt kvalitetsarbete enligt SOSFS 2011:9. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du ska kunna arbeta självständigt med utredningar av avvikelser/ lex Sarah samt synpunkter och klagomål men har ett gott stöd av övriga metodstödjare. Det är viktigt att du har ett helhetsperspektiv för hela individ- och familjeomsorgens alla delar och kan se var det finns behov av utveckling. Du ska kunna hålla dig uppdaterad med senaste nytt inom socialt arbete samt ta del av aktuell forskning inom området och vara kreativ med hur detta kan spridas inom verksamheten.
ÖVRIGT
För den som erbjuds anställning krävs enligt Lag om registerkontroll from 2001-01-01 utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastnings och misstankeregister.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Om du har frågor om ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.