OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högskolan i Gävle är expansiv och har ett brett utbildningsutbud: 40 utbildningsprogram och drygt 800 kurser. Högskolan har idag omkring 725 anställda och 12 500 studenter och utgör en viktig resurs för regionens utveckling. Forsknings- och utvecklingsverksamheten är i snabb tillväxt och stärks av ökande anslag. Campusområdet i centrala Gävle erbjuder en kreativ utbildningsmiljö med goda utvecklingsmöjligheter för både anställda och studenter. ARBETSUPPGIFTER Högskolan i Gävle söker Universitetslektor i energiteknik, särskilt inneklimatteknik Högskolan i Gävle är expansiv och har ett brett utbildningsutbud och inom vissa områden stark forskning. Högskolan har idag drygt 700 anställda och 12 500 studenter och utgör en viktig resurs för regionens utveckling. Ett av högskolans och regionens profilområden är energi. Institutionen för teknik och byggd miljö söker en universitetslektor i ämnet energiteknik, särskilt inneklimatteknik, med placering vid Avdelningen för energi- och maskinteknik. Anställningen är på heltid och avser tillsvidareanställning med tillträde snarast. Tjänsteställe är Gävle. På institutionen arbetar idag drygt 100 personer fördelade på sex avdelningar varav energi- och maskinteknik är en. I anställningen ingår undervisning inom byggnadsfysik, inneklimatteknik och mätteknik på grundläggande och avancerad nivå. Arbetet som lärare omfattar planering, utveckling och genomförande av kurser. Handledning av examensarbeten är en viktig del i arbetet. I anställningen ingår även deltagande i pågående forskningsprojekt inom högskolans profilområde Byggd Miljö. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har minst några års undervisningserfarenhet inom byggnadens inomhusklimat och är intresserad av forsknings- och utvecklingsarbete. Innehavaren av anställningen skall kunna uppvisa dokumenterad vetenskaplig skicklighet inom mätteknik och numeriska beräkningar samt visualisering av inomhusklimat. För anställningen krävs doktorsexamen i relevant område, högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvade motsvarande kunskaper samt dokumenterad pedagogisk skicklighet, se Högskoleförordningen kapitel 4 § 7. Vidare förutsätts dokumenterad erfarenhet av forskning samt god samarbetsförmåga. Vid bedömningen kommer vetenskaplig och pedagogisk skicklighet att värderas lika. Högskolan i Gävle eftersträvar etnisk och kulturell mångfald samt en jämn könsfördelning inom samtliga personalkategorier. Då flertalet av institutionens lärare är män, välkomnar vi särskilt kvinnor som sökande.