OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Högskolan i Borås
Institutionen för data- och affärsvetenskap söker
Universitetsadjunkt i företagsekonomi, inriktning event / turism, tillsvidareanställning
Dnr 256-06-40
Som universitetsadjunkt kommer du att arbeta med planering, undervisning, handledning och examination inom ämnesområdet event, turism och marknadsföring på samtliga nivåer (A-D), deltagande i forskning i marknadsföring (Encounters & Markets research group), utveckling och planering av ämnesövergripande utbildningar i företagsekonomi och event. Du kommer att under den närmaste tiden ha programansvar för Event Management-utbildningen. Du kommer att ha Administrativa arbetsuppgifter kopplade till programansvar och kursansvar. Vi förväntar att du tar aktiv del i sökande av externa medel för forskning och utveckling, att du medverkar i att informera om forskningen vid HB samt genom utbildning, uppdrag och forskning samverkar med omgivande samhället i allmänhet, och med näringslivet i regionen i synnerhet. Administrativa uppgifter utöver kursansvar kan tillkomma. Möjligheter till kompetensutveckling/egen forskning finns inom ramen för anställningen enligt gällande kollektivavtal och lokala riktlinjer. I arbetsuppgifterna ingår att medverka till uppbyggnad av forskningsverksamhet inom ämnesområdet och institutionens forskningsprofil, affärsdesign och handels- och tjänsteutveckling. I arbetsuppgifterna ingår också deltagande i institutionens internationaliseringssträvanden och att samverka med andra ämnen och särskilt informatikämnet för att bidra till kunskapsutveckling i enlighet med institutionens övergripande profil.
För anställning krävs endera magisterexamen eller kandidatexamen i företagsekonomi, den senare kompletterad med långt genomförda forskarstudier inom området (högst ett år till avhandling) med inriktning mot marknadsföring och/eller kulturgeografi.
För en tillsvidareanställning som lärare inom högskolan krävs genomgången utbildning i högskolepedagogik 10 poäng. Lärare som vid anställning saknar högskolepedagogisk utbildning erbjuds sådan efter anställning för att uppfylla dessa krav.
Du bör ha erfarenhet av programansvar vid svenskt lärosäte, särskild inom marknadsföring. Erfarenhet av arbete med turism och event är meriterande. Vi ser gärna att du har god förmåga av att söka externa forskningsmedel samt god förtrogenhet med regionens och det lokala näringslivet och att du kan samarbeta med näringsliv. Du bör ha god förmåga att bedriva undervisning på engelska.
Avvägning mellan bedömningsgrunder: vetenskaplig kompetens, pedagogisk kompetens och erfarenhet av arbete med turism och event värderas lika. Kandidatexamen kombinerad med långt genomförd forskarutbildning vägs tyngre än magisterexamen.
Till ansökan, märkt med dnr, bifogas styrkt merit- och tjänsteförteckning, betygskopior och andra meriter den sökande vill åberopa. Högskolan har utarbetat en meritportfölj till hjälp för den sökande när meriter redovisas. Meritportföljen finns på hemsidan under lediga tjänster.