OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Placering vid institutionen för nervsystem och rörelseorgan
Arbetsuppgifter: I anställningen som lärare ingår att handha utbildning, forskning samt administrativa uppgifter. Till en lärares uppgifter hör också att följa utvecklingen inom det egna ämnesområdet.
Behörighet: Behörig att anställas som universitetsadjunkt är den som har avlagt magisterexamen eller har motsvarande kompetens, har genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper samt har visat pedagogisk skicklighet.
Bedömningsgrunder: Som bedömningsgrund vid anställning som lärare skall gälla graden av sådan skicklighet som är ett krav för behörighet för anställning. Därutöver skall gälla graden av administrativ och annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till ämnesinnehållet för anställningen och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen. Vidare skall beaktas graden av skicklighet att utveckla och leda verksamhet och personal vid högskolan samt förmåga att samverka med det omgivande samhället och att informera om forskning och utvecklingsarbete.
För denna anställning kommer särskild vikt att fästas vid pedagogisk skicklighet och ämneskunskaper.
Med vetenskaplig skicklighet förstås för denna anställning ämnesfördjupning i det ämne som anställningen avser.
Pedagogisk skicklighet skall ha visats genom breda och gedigna kunskaper inom ämnet för anställningen. Pedagogisk skicklighet skall även ha visats genom förmåga att sprida engagemang och intresse för ämnet, förmåga att strukturera och organisera kunskapsmassa till kurser, förmåga att aktivera studenter till egen inlärning, förmåga att kommunicera med studenter och andra lärare samt förmåga till förnyelse.
Administrativ skicklighet skall ha visats genom erfarenhet av att utveckla och leda verksamhet och personal.
I sin verksamhet behöver universitetet både kvinnors och mäns kunskaper och erfarenheter. På denna typ av anställning eftersträvas en jämn könsfördelning.
Tillsättningsprogram: Till ledning vid bedömning av de sökande till den aktuella anställningen har fastställts ett tillsättningsprogram. Samtliga lärare vid logopedprogrammet förutsätts kunna undervisa inom andra program än det för vilket anställningen är avsedd. Hälsouniversitetets policy är i hög grad inriktad på integration och samarbete mellan utbildningarna. Detta innebär att en nära samverkan sker mellan olika program. Pedagogiken på logopedprogrammet är PBL-baserad.
I anställningen som universitetsadjunkt i logopedi ingår terminsansvar, undervisning, utvecklingsarbete och administration. Vidare ligger inom ramen för uppdraget handledning av uppsatser på olika nivåer.
Av innehavaren av anställningen som universitetsadjunkt i logopedi krävs förmåga att integrera teori, empiri och verksamhetsgrundade frågor i både utbildning och forskning, förmåga till nytänkande samt erfarenhet av PBL/studentaktiva pedagogiska arbetsformer. Av vikt är även erfarenhet av samverkan med för utbildningsprogrammen relevanta samhällsaktörer. Erfarenhet av undervisning och av PBL tillmäts särskild vikt.
Undervisning och utvecklingsarbete sker i arbetslag vilket förutsätter personliga egenskaper såsom initiativförmåga, flexibilitet, samarbetsförmåga, ledningsförmåga och ansvarstagande.