OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges mest profilerade högskolor där tillämpad och hållbar utveckling står i fokus. Högskolan har en unik kombination av teknik och andra områden som ekonomi, hälsa och vård, humaniora och samhällsvetenskap. BTH bedriver utbildning och forskning på hög internationell nivå. Lärandet står i centrum för såväl studenten, läraren som forskaren. BTH startade 1989 och har drygt 7300 registrerade studenter och cirka 500 anställda. BTH har full examinationsrätt inom vetenskapsområdet teknik. BTH finns i Karlskrona, Ronneby och Karlshamn och har ett omvittnat välutvecklat samarbete med näringsliv och samhälle, både avseende forskning och utbildning på såväl regional, nationell och internationell nivå. Forskning utgör en tredjedel av verksamheten. Huvudcampus ligger i Karlskrona. Den 1 juli 2010 kommer verksamheten i Ronneby att flyttas till Karlskrona. Sedan 1 september 2008 är BTH en klimatneutral högskola. ARBETSUPPGIFTER Anställningen omfattar undervisning/handledning, utveckling och planering av utbildningar och kurser, medverkan i sektionens inre arbete och pedagogiska utveckling samt kunskapsuppbyggnad inom psykologiämnet vid BTH. Undervisning bedrivs främst inom fristående kurser med inriktning mot bland annat kognitionspsykologi. Det kan även bli aktuellt med undervisning inom samhällsvetarprogrammet för lärande, utveckling och kommunikation. Delar av undervisningen kan komma att bedrivas med IT-stöd. KVALIFIKATIONER Behörighetskrav: Behörig att anställas som adjunkt är den som 1.har avlagd examen från grundläggande högskole-utbildning inom för anställningen relevant ämne eller har motsvarande kompetens 2. har genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper 3. har visat pedagogisk skicklighet Bedömningsgrunder och avvägningen mellan dessa: Speciell vikt läggs vid: - Erfarenhet av undervisning inom ämnet psykologi samt gärna erfarenhet av andra samhällsvetenskapliga ämnen. - Erfarenheter inom områdena kognitions- och emotionspsykologi i anslutning till utveckling, lärande och kommunikation gärna i ett mångdisciplinärt sammanhang. - Erfarenhet av IT-baserad distansundervisning. - Visad samarbetsförmåga och flexibilitet då innehavaren förutsätts fungera väl gentemot både lärar- och studentgrupper