OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 56 000 studenter och 6 600 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Göteborgs universitetsbibliotek är ett av landets största bibliotek och består av sju enheter med olika ämnesinriktningar. Göteborgs universitetsbibliotek svarar i första hand för informationsförsörjningen vid Göteborgs universitet, men har också ett nationellt och regionalt ansvar.
Humanistiska biblioteken består av två bibliotek som i första hand ger service till studenter och forskare inom Humanistiska- och Konstnärliga fakulteten. Våra unika kulturarvssamlingar lockar även en bred allmänhet och vi har många besökare. Vi arbetar teamorganiserat och med cirka 70 anställda är vi den största enheten inom Göteborgs universitetsbibliotek. Biblioteket står inför en spännande framtid med planer på ett nytt bibliotek som samlar våra enheter. Här finns möjligheter att vara med och forma framtidens bibliotek.
Vi söker nu en ny kollega till kundserviceteamet vid de Humanistiska biblioteken.
Arbetsuppgifter
Är du en person som får energi av att möta användare och gärna vill samarbeta med kollegor för att utveckla vår service till olika studentgrupper? Då kanske du är rätt person för oss. Vi söker dig som är intresserad av att arbeta utåtriktat och serviceinriktat för att skapa kontakter med studenter och kollegor inom universitetet. Du är intresserad av användarnas behov och vill gärna bidra till att utveckla våra tjänster.
Du kommer att ha mycket kontakt med användarna genom infodiskpass och du kommer även ingå i den arbetsgrupp som under hösten startar upp ett pop-up-bibliotek inne på Humanistiska fakulteten. Du kommer att ansvara för Humanistiska bibliotekens sociala medier och ingå i den enhetsövergripande redaktionen för dessa. Du kommer även att arbeta med att ge stöd till studenter med läsnedsättning och ingå i en arbetsgrupp som utvecklar servicen till universitets distansstudenter. Om du har intresse för tekniska- och systemrelaterade frågor så finns möjlighet att arbeta med detta.
Pass i informationsdisken på kvällstid samt vissa lördagar ingår i tjänsten. Andra arbetsuppgifter kan bli aktuella utifrån din kompetens och verksamhetens behov.
Kvalifikationer
Du skall ha en akademisk examen inom biblioteks- och informationsvetenskap. Du skall ha haft en anställning på bibliotek, där pass i informationsdisk och användarservice har varit en viktig del av arbetet. Erfarenhet av att arbeta med kommunikation och god kännedom om sociala medier är meriterande.
Du har en stark kommunikativ förmåga, både i tal och skrift, och goda kunskaper i svenska och engelska. Du har mycket god samarbetsförmåga, är lyhörd för användares och kollegors behov och kan arbeta flexibelt när det krävs. Som person är du stabil och kan ta egna initiativ och gå in också stötta upp där du ser att det behövs. Du drivs av ett intresse av att sätta dig in i nya områden och har en vilja att skapa bra förutsättningar för biblioteksanvändare och kollegor. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställning
Anställningen är ett föräldraledighetsvikariat på 100% till och med 20230930, med placering vid de Humanistiska biblioteken. Tillträde i oktober eller enligt överenskommelse.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta
Jenny Kihlberg, Biträdande bibliotekschef
031-786 13 01
jenny.kihlberg@ub.gu.se
Birgitta Eriksson, Teamledare för Team kundservice
031-786 51 83
birgitta.eriksson@ub.gu.se
Katarina Michnik, Teamledare för Team kundservice
031-786 20 88
katarina.michnik@ub.gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
För att söka en anställning vid Göteborgs universitet måste du registrera ett konto i vårt rekryteringssystem. Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 18 september 2022
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.