OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 53 300 studenter och 6 500 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.
Göteborgs universitetsbibliotek stödjer forskning och utbildning vid Göteborgs universitet genom att erbjuda informationsresurser och samlingar, ge stöd i att söka, värdera och hantera information samt tillhandahålla publicerings- och digitaliseringstjänster. Universitetsbiblioteket består av åtta bibliotek med olika ämnesinriktningar, samt Digitala tjänster.
Digitala tjänster ger service till universitetets forskare och studenter och fungerar som stöd till bibliotekets verksamhet genom att ansvara för samordning, drift och utveckling av de tekniska system som ligger bakom bibliotekets tjänster och webbplats. Arbetet är organiserat i fem olika team som leds av teamledare.
Du kommer att ingå i Team e-resurser och söksystem som ansvarar för att administrera universitetsbibliotekets e-resurser samt för bibliotekets discoverysystem Primo och biblioteksdatasystemet Koha.
Arbetsuppgifter
Du kommer att tillsammans med teamet arbeta med systemfrågor i samarbete med hela verksamheten och med användarnas behov i centrum.
I arbetet ingår bland annat att:
• Planera och utföra systemändringar utifrån verksamhetens behov
• Delta i arbetet med löpande systemuppdateringar
• Ta fram rapporter och statistik ur bibliotekssystemen
• Ge support till kollegor och slutanvändare
• Ge systemtekniskt stöd i kontakten med våra externa leverantörer gällande t ex låneautomater och bokleveranser
Du kommer också att delta i andra förekommande arbetsuppgifter inom teamet och biblioteket.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• akademisk examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• mycket god erfarenhet av arbete med bibliotekssystem
• goda kunskaper i metadatahantering, det vill säga bearbetning, omvandling och förädling av metadata på ett storskaligt sätt
• goda kunskaper i svenska och engelska
Det är meriterande om du har:
• vana vid att ta fram rapporter och statistik
• vana vid att hantera relationsdatabaser (SQL)
• erfarenhet av att arbeta med användarcentrerade och/eller agila metoder
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För att fungera och trivas i rollen behöver du vara självgående och uthållig. Du bör också ha en problemlösande analysförmåga och kunna tillämpa din specialistkunskap inom området. Det är en förutsättning att du har god samarbetsförmåga och kan arbeta strukturerat med flera frågor samtidigt.
Anställning
Anställningen är en tillsvidareanställning, omfattning 100 % med placering vid Göteborgs universitetsbibliotek, Digitala tjänster. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta
Rebecka Gustafsson, teamledare
031-786 6630
rebecka.gustafsson@ub.gu.se
Camilla Gillén, Bibliotekschef Digitala tjänster
031-786 17 44
camilla.gillen@ub.gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 10 oktober 2021
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.