OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Universitetslektor i Arkitektur med teknisk inriktning
Institutionen för samhällsbyggnad vid Luleå tekniska universitet (LTU) syftar till att skapa ett hållbart väl planerat och byggt samhälle med säkra konstruktioner, optimala organisations-former och effektiva produktionsmetoder. Ett nära samarbete med näringsliv och samhälle präglar vår verksamhet. Institutionen har ca 180 anställda.
Forskningsämnet Arkitektur omfattar teknisk arkitektur, stadsbyggnad och fysisk planering integrerad med hållbar utveckling. Tillsättandet av en lektor är ett led i att förstärka gruppen för forskning i ämnet arkitektur, samt undervisning inom ämnet på Civilingenjörsprogrammet Arkitektur som idag omfattar 170 studenter. Forskningsämnet Arkitektur ingår tillsammans med Byggproduktion, Förnyelsebar energi, och Stadens vatten/VA-teknik i Avdelningen arkitektur och infrastruktur, som totalt har ca 45 anställda. Ämnesbeskrivning för befattningen
Ämnesområdet omfattar stadsbyggnad och samhällsplanering, särskilt samspelet mellan människa-teknik-form, samt sambandet mellan rumsutformning-makt. Samspelet mellan människa, i form av individ och kollektiv, och rummets/objektets form utgör grunden.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna omfattar forskning, undervisning och handledning av examensarbetare och doktorander. I befattningen förväntas ett aktivt sökande av externa forskningsmedel, samt samverkan i forskargrupper både inom institutionen samt med andra universitet och högskolor.
Behörighetskrav
Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn tagen till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen, dels har genomgått högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper, samt visat pedagogisk skicklighet.
Lika stor omsorg ägnas åt prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt ovan. (Ur Högskoleförordningen 4:7)
Bedömningsgrunder
För befattningen tillämpas följande bedömningsgrunder
. Vetenskaplig skicklighet
- Intyg på doktorsexamen
- Dokumenterade vetenskapliga arbeten
. Pedagogisk skicklighet
- Genomgången högskolepedagogisk utbildning omfattande fem poäng
- Dokumenterad pedagogisk erfarenhet
- Dokumenterade resultat av pedagogiska insatser, till exempel utvärderingar
Dessa bedömningsgrunder viktas lika.
Använd gärna ansökningsmallen, se länk på hemsidan.