Universitetslektor i Byggteknik inriktning mot samhällsplanering

Universitetslektor i Byggteknik inriktning mot samhällsplanering

Arbetsbeskrivning

Hos oss är du med och skapar möjligheter för att alla människor ska kunna delta i högre utbildning. Vi tar aktivt ansvar för att främja ett gott samhälle, både i vår egen region men också i ett globalt perspektiv. Vi är cirka 800 anställda, 16 000 studenter och många samarbetspartners, som gör detta möjligt tillsammans. Anställningen är en tillsvidareanställning, 50-100 %, med tillträde enligt överenskommelse.  Placeringsort för anställningen är Borlänge vid Institutionen för information och teknik, ämnesenhet byggteknik.

Kunskapsområdet allmänt
Högskolan Dalarna erbjuder idag tre utbildningsprogram i byggteknik, Byggteknik Högskoleingenjör180hp, Byggteknik – Produktion och förvaltning120hp, Bygg och samhällsplanerare 180hp samt samverkar med ämnet energiteknik i magisterprogrammet Energieffektivt byggande 60 hp. Dessutom ges fristående kurser i grundläggande byggteknik på distans. Intresset för byggteknik har legat på konstant nivå de senaste åren och vi har nu ca 200 studenter inom ämnets program och fristående kurser. Läs gärna mer om utbildningarna och kursutbudet på www.du.se/bygg.

Forskning och utveckling inom ämnet har hittills berört framför allt hållbart och energieffektivt byggande. Samarbetet mellan ämnena byggteknik och energiteknik har på senare tid fördjupats både inom forskning och grundutbildning. Ett exempel är den gemensamma magisterutbildningen i energieffektivt byggande. Våra forskningsprojekt görs i tätt samarbete med byggbranschen i regionen, så som projektet ”Dalarnas villa” där hållbart byggande demonstreras tillsammans med lokala entreprenörer, hustillverkare och försäkringsbolag, och i projektet ”Varsam renovering” där ett flerbostadshus renoverats tillsammans med det allmännyttiga bostadsbolaget i Borlänge. Byggteknik har för närvarande tretton tillsvidareanställda lärare, varav fem är forskarutbildade, samt fyra forskarstuderande. Vi behöver nu förstärka gruppen med ytterligare en forskarutbildad lärare.

Arbetsuppgifter
Arbetet innebär planering och genomförande av kurser inom ditt kompetensområde i våra programutbildningar. Som forskarutbildad får du undervisa och vara examinator huvudsakligen på grundnivå 2 inklusive examinator på examensarbeten för högskoleingenjörer eller magisterstudenter. En del av arbetsuppgifterna kan bestå av att utveckla kurser och forskning inom träbyggande, till exempel att bygga med KL-trä som byggsystem, och/eller digitalisering inom byggnation. Beroende på bakgrund kan handledning av doktorander vara aktuellt. Vår ambition är att bedriva utbildning i nära samarbete med branschen. Organiserat samarbete med branschen bedrivs genom ByggDialog Dalarna men lärares personliga kontakter och erfarenheter är också viktiga för att ge undervisningen branschanknytning.

Kvalifikationer
Enligt Högskoleförordning och Anställningsordning är den behörig att anställas som lektor inom annat än konstnärlig verksamhet som dels visat pedagogisk skicklighet, dels avlagt doktorsexamen eller motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.

För denna anställning krävs:


• Doktorsexamen inom byggteknik eller närliggande ämne som bedöms relevant för anställningen
• Erfarenhet av forskning och/eller arbete i byggsektorn med inriktning mot konstruktionsteknik.
• Förmåga att undervisa på svenska och på engelska.

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av arbete med KL-trä som byggsystem.
• erfarenhet av digitalisering inom byggteknikområdet.
• erfarenhet av annan verksamhet än akademi med uppdrag inom forskning och utveckling.
• erfarenhet av undervisning på avancerad nivå

En stor del av arbetet sker i arbetslag och i samverkan med det omgivande samhället, vilket medför att god samarbetsförmåga, initiativförmåga, hög grad av självständighet och ansvarstagande krävs för att lyckas i rollen.

Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten skall särskild vikt läggas vid:


• Förmåga att skapa förutsättningar för studenternas lärande samt förmåga att skapa engagemang och intresse för ämnet
• Erfarenheter av handledning av uppsatser eller examensarbeten
• Visad pedagogisk skicklighet genom varierande insatser i utbildning, såsom planering, genomförande (undervisning och examination) och utvärdering som bidragit till utveckling av pedagogisk verksamhet
• Högskolepedagogisk utbildning, i synnerhet är behörighetsgivande högskolepedagogisk utbildning motsvarande SUHF:s rekommendationer av vikt

Vid bedömning av den vetenskapliga skickligheten skall särskild vikt läggas vid:


• Bredd och djup i forskningen
• kompetens inom energieffektivt byggand
• Forskningsproduktionens relevans i förhållande till anställningsprofilen
• Självständighet och förnyelseförmåga som forskare
• Internationellt publicerade arbeten.
• Varit sökande och/eller medsökande i nationella och/eller internationella utlysningar av forskningsanslag

Låter det spännande? För fullständig annons och bedömningsgrunder vänligen se www.du.se/jobb

Kontaktpersoner på detta företaget

TCO-lärarförbundet Kerstin Ahlberg

SACO Christina Romlid
023- 77 80 00
Avdelningschef Anna Parkhouse
023-77 89 06
Ämnesföreträdare Kevin McKee
023-77 82 38
verksamhetsledare Eva Hämberg
023-77 84 67
Verksamhetsledare Ann-Marie Mohlin
023-77 84 67
Akademichef Stina Jeffner
023-77 89 33
Professor i omvårdnad Anna Ehrenberg
023-77 84 72
Avdelningschef för omvårdnad Magnus Jobs
023-77 84 72
Projektledare Dala Sports Academy Sofia Brorsson
0701-910685

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan Dalarna
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 augusti 2021
  • Ansök senast: 31 augusti 2021

Besöksadress

Selma Lagerlöfsplatsen
None

Postadress

None
FALUN, 79188

Liknande jobb


27 november 2023

Rektor till Malmö universitet

Rektor till Malmö universitet

18 april 2023

21 mars 2023