OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor med visionen att vara en globalt attraktiv kunskapscommunity inom tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt. Här samsas teknik med ekonomi, samhällsvetenskap, hälsa och vård samt kultur och kommunikation. BTH bedriver utbildning och forskning på hög internationell nivå där lärandet står i centrum för såväl studenten, läraren som forskaren.
Blekinge Tekniska Högskola startade 1989 och har idag fler än 8 000 registrerade studenter och drygt 550 anställda. BTH fick 1999 universitetsstatus inom vetenskapsområdet teknik, och bedriver forskarutbildning inom områdena ”IT med tillämpningar” och ”Planering och management”.
Vårt huvudcampus ligger i Karlskrona där verksamheten inryms i nya lokaler med havet som närmaste granne. BTH:s campus i Karlshamn ligger även det vid havet.
Utmärkande för BTH är det nära samarbetet med näringsliv och samhälle vilket genomsyrar både forskning och utbildning på såväl regional, nationell som internationell nivå. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.
Sedan den 1 september 2008 är BTH en klimatneutral högskola.
Besök oss gärna på www.bth.se
ARBETSUPPGIFTER
I anställningen ingår forskning och undervisning på kandidat-, magister -och doktorandnivå, främst inom området "Datavetenskap / Utveckling av digitala spel" (föreläsningar och praktiska moment som laborationer och projekt). Dessutom ingår handledning av doktorander inom ämnesområdet, samt examensarbeten på grund- och avancerad nivå - främst i utbildningsprogram inom spelteknikområdet. I arbetet ingår även att skriva ansökningar om externa forskningsmedel på såväl nationell som internationell nivå.
Behörighetskrav:
Behörig att anställas som universitetslektor inom annat än konstnärlig verksamhet är den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskapliga kompetens eller någon annan skicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.
Avvägningen mellan bedömningsgrunderna:
Som bedömningsgrund ska gälla vetenskaplig och pedagogisk skicklighet i lika mån.
KVALIFIKATIONER
- Doktorsexamen i ett ämne med anknytning till digital spelutveckling eller närliggande områden inom datavetenskap
- Dokumenterad undervisningserfarenhet inom digital spelutveckling eller närliggande områden inom datavetenskap
- Publikationer i högt rankade tidskrifter och konferenser
- Internationella erfarenheter inom expertområdet
- Erfarenhet av empirisk forskning
- Kvalitet och bredd av pedagogiska meriter, kursutveckling och kursgenomförande
- Erfarenhet av handledning av studenter
- God kommunikations-och samarbetsförmåga
- Goda kunskaper i engelska och svenska
Erfarenhet av Spel AI och /eller Spel Analytics
- Erfarenhet av tvärvetenskapliga projekt
- Erfarenhet från industrin eller industriellt forskningssamarbete
Initialt ska den sökande ska kunna undervisa på engelska eller svenska. Det förväntas att den sökande är villig att förvärva kunskaper i svenska för att senare kunna undervisa på svenska (inom tre år).