OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Universitetslektor i didaktik med inriktning mot naturvetenskap och teknik
Mälardalens högskola bedriver idag lärarutbildning mot förskola, förskoleklass-åk 3 samt mot gymnasium. Vi har också lärarlyft, uppdragsutbildningar och samverkansuppdrag med regionen. Akademin för utbildning, kultur och kommunikation (UKK) söker nu en lektor i didaktik med inriktning mot naturvetenskap och teknik. I tjänsten ingår undervisning och handledning av självständiga arbeten i våra lärarprogram, deltagande i externa uppdrag, kompetensutveckling av adjunkter samt forskning. Handledning av doktorander kan ingå om den sökande har forskarhandledarutbildning.
Lektorn kommer att verka i forskargruppen i naturvetenskapens och teknikens didaktik som för närvarande består av en docent, fyra lektorer och fyra doktorander. Forskningen är kopplad till verksamhetsnära praktiker i skolan och därigenom fungerar den som en stark forskningsbas för lärarutbildningarna. I tjänsten ingår extra forskningstid 10 % tom HT15. Därefter förväntas lektorn konkurrera om forskningsmedel på samma villkor som övriga lektorer vid UKK.
BEHÖRIGHETSKRAV
Behörig som universitetslektor är den som dels har visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen.
För behörighet att anställas som universitetslektor gäller att den sökande har visat den vetenskapliga skicklighet och den undervisningsförmåga som krävs för anställningen. Vetenskaplig skicklighet kan därutöver ha visats genom förmåga att i forskningen uppnå resultat genom samverkan i gemensamma projekt till nytta för akademi och näringsliv/offentlig verksamhet/samhälle och genom förmågan att informera om forskning.
Prövning av pedagogisk skicklighet ska avse såväl planering, genomförande och utvärdering av undervisning som handledning och examination. Den pedagogiska skickligheten ska vara väl dokumenterad och på ett sådant sätt att även kvaliteten kan bedömas.
Sökande bör ha genomgått tio veckors högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvat motsvarande kunskaper. Den som anställs som universitetslektor men saknar högskolepedagogisk utbildning kommer att erbjudas sådan i anställningen under det första året. Den högskolepedagogiska utbildningen vid Mälardalens högskola motsvarar tio veckors utbildning.
För anställningen är egen förskollärarexamen eller lärarexamen ett krav.
I övrigt hänvisas till HF kap 4 och Mälardalens högskolas anställningsordning.
BEDÖMNINGSGRUNDER
Som allmän bedömningsgrund gäller att ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet som i övrigt behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.
Prövningen av den pedagogiska skickligheten ska ägnas lika stor omsorg som prövningen av den vetenskapliga skickligheten.
Eget arbete i förskola är meriterande. Undervisning, inklusive handledning av examensarbeten, i Förskollärarprogram eller Grundlärarprogram eller motsvarande är meriterande. NT-didaktisk forskning mot förskola eller F-3 är meriterande. Erfarenhet av uppdragsutbildning och förskolelyft/lärarlyft är meriterande.
Avgörande vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
För att läsa hela annonsen se: www.mdh.se/jobb