OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Universitetslektor i filosofi
Institutionen för språk och kultur ansvarar för en stor del av Luleå tekniska universitets (LTU:s) utbildning i humaniora. Vid institutionen finns idag två forskningsämnen (Engelska och Svenska med didaktisk inriktning) och ett forskarutbildningsämne (Filosofi). Svenska med didaktisk inriktning är ett relativt nystartat forskningsämne vid institutionen. Engelska som forskningsämne har funnits vid institutionen sedan slutet på 1990-talet. Filosofi inrättades som ämne vid LTU år 2004. I och med att institutionens forskning till stor del synkroniserar med övriga forskningsämnen knutna till lärarutbildningen vid universitetet kommer även forskarutbildningsämnet Filosofi att framgent ha en inriktning mot didaktik. Vidare utgör filosofiämnet en resurs för universitets utbildningar generellt, framförallt gällande disciplinerna vetenskapsteori och etik.
Ämnesbeskrivning
Inom filosofin studerar man de mer eller mindre medvetna förutsättningar vi använder oss av när vi resonerar, värderar, drar slutsatser och handlar på olika områden. Centralt i filosofin som akademisk disciplin är analysen av de begrepp, metoder och teorikonstruktioner människan använder sig av för att förstå och ta ställning till den fysiska värld som omger henne och den sociala värld som hon tillhör. Filosofiämnet kan delas in i flera olika underdiscipliner, till exempel etik, logik, vetenskaps- och kunskapsteori, metafysik och språkfilosofi.
Inriktningen på denna befattning är etik och angränsande normativa discipliner.
Arbetsuppgifter
Anställningen avser företrädesvis arbete med att på grund- och forskarutbildningsnivå initiera, utveckla och driva kurser inom filosofins ämnesområden, särskilt i etik, tillämpad etik, argumentationsanalys samt vetenskapsteori. En viktig del i arbetet är att medverka till en förstärkning av institutionens didaktiska profil, såväl undervisnings- som forskningsmässigt. Detta gäller särskilt gentemot universitetets lärarutbildning och till denna ämnesmässigt relaterade områden såsom "skolans värdegrund", "kritiskt tänkande" och "barns rättigheter".
Behörighetskrav
Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller har någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn tagen till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen, dels har dokumenterad pedagogisk utbildning på universitetsnivå samt därtill visat pedagogisk skicklighet.
Lika stor omsorg ägnas åt prövningen av den pedagogiska skickligheten som prövningen av andra behörighetsgrundande förhållanden enligt ovan. (Ur Högskoleförordningen 4:7)
Bedömningsgrunder
Vetenskaplig skicklighet
Pedagogisk skicklighet
Övriga bedömningsgrunder
Dokumenterad erfarenhet av arbetsledning inom universitets- eller högskoleorganisation är meriterande.
Dokumenterad undervisningserfarenhet i etik riktad mot professionsutbildningar, särskilt tekniska, är meriterande. Meriterande är likaså dokumenterad erfarenhet av undervisning i vetenskapsteori på forskarutbildningsnivå.
Anförda arbeten med ämnesmässig relevans för lärarutbildningarna är meriterande.