Universitetslektor i företagsekonomi

Arbetsbeskrivning

Högskolan i Borås
Institutionen för data- och affärsvetenskap söker
Universitetslektor i företagsekonomi
inriktning marknadsföring (varumärken och marknadskommunikation)

Högskolan i Borås verksamhetsidé är Vetenskap för profession. Institutionen för data- och affärsvetenskap verkar enligt denna inriktning. Forskningsprofilen är Handels- och tjänstevetenskap och innebär bland annat ett fördjupat samarbete med Sjuhäradsbygdens näringsliv; textil, handel, postorder samt offentlig verksamhet.

Institutionen för data- och affärsvetenskap befinner sig i ett expansivt skede och vi söker därför lektor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring. Huvudsakliga arbetsuppgifter är undervisning inom marknadsföring på grundnivå och avancerad nivå. Andra förekommande arbetsuppgifter är deltagande i forskning inom marknadsföring med koppling till institutionens forskningsprofil samt deltagande i utveckling och planering av utbildningar vid institutionen.

Som universitetslektor förväntas du samverka med andra ämnen för att bidra till kunskapsutvecklingen i enlighet med institutionens övergripande profil samt upparbeta kontakter och samverkan med det omgivande samhället. Vid överenskommelse även utföra eventuella administrativa uppgifter utöver lärares gängse undervisningsadministration.

För anställning krävs det doktorsexamen i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring eller motsvarande, dokumenterad pedagogisk skicklighet inom marknadsföring samt utbildning i högskolepedagogik 15 hp. Det är ett krav att den sökande har förmåga att bidra till utvecklingen av institutionens forskningsprofil, Handel - IT - Tjänster. Övriga krav är god erfarenhet av forskning inom marknadsföring samt även erfarenhet av ledning av forskning inom det aktuella området. Vi ser gärna att den som söker besitter god förmåga att söka externa forskningsmedel samt har god förmåga och erfarenhet av samarbete med näringsliv och/eller offentlig förvaltning.
För anställning är det meriterande med erfarenhet av undervisning och handledning på avancerad nivå inom marknadsföring, särskilt varumärken och marknadskommunikation. Även erfarenhet av forskning inom dessa områden är önskvärt.
För övrigt är det meriterande med erfarenhet av ansvar för utvecklingsarbete inom grundutbildning samt internationella relationer och kontakter med utländska lärosäten. Meriterande är också erfarenhet av undervisning på engelska.

Den vetenskapliga och pedagogiska kompetensen kommer att värderas lika. Högskolan i Borås värdesätter de kvaliteter som en jämn köns- och åldersfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Till ansökan, märkt med dnr, bifogas styrkt merit- och tjänsteförteckning samt skriftlig redogörelse både för den vetenskapliga och pedagogiska verksamheten, dokumentation av lärarskickligheten inklusive en självvärdering, en publikationslista samt högst tio publicerade arbeten eller andra meriter man vill åberopa. Samtliga ansökningshandlingar och skrifter inlämnas i 3 exemplar. Till hjälp för meritredovisningen har högskolan utarbetat en meritportfölj, som finns på hemsidan under lediga tjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan i Borås
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 1 november 2010
  • Ansök senast: 31 december 2010

Liknande jobb


Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

Vikarierande Universitetslektor i Genusvetenskap 250113-260110

19 november 2024

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

Vikarierande universitetslektor i Sociologi

19 november 2024

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

Universitetslektor i engelska med litteraturvetenskaplig inriktning

18 november 2024