OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap söker en universitetslektor i fysikdidaktik. Anställningen är för närvarande placerad vid Avdelningen för naturvetenskap inom Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap. Här arbetar ca 90 personer och 30 av dem finns vid den naturvetenskapliga avdelningen, som är uppdelad i fyra olika ämnen: biologi, fysik, kemi samt idrott och hälsa. Anställningen är tills vidare med omfattning heltid. Tillträde snarast. Tjänsteställe är Gävle, men undervisning på andra orter kan förekomma. I arbetet ingår undervisning inom olika program och på fristående kurser, handledning och examination, laborativa moment samt att medverka i ämnesgruppens utveckling. Dessutom ingår utveckling av nya kurser. Forskning ingår i arbetsuppgifterna om forskningsmedel erhålls. På lärarprogrammet ges kurser på olika inriktningar från förskola till gymnasieskola. Flera av de kurser som avdelningen är delaktiga i är ämnesövergripande, såväl inom naturvetenskap som med humaniora och samhällsvetenskap, och kräver därför ett intresse och en förmåga att samarbeta över disciplingränser. Många kurser ges även på distans. Du ska ha ett stort intresse för att utveckla ämnet i samarbete med de andra naturvetenskapliga ämnena och du ska ha en god organisatorisk förmåga. KVALIFIKATIONER För anställningen krävs doktorsexamen i fysikdidaktik eller motsvarande, högskolepedagogisk utbildning eller på annat sätt förvärvade motsvarande kunskaper samt dokumenterad pedagogisk skicklighet, se Högskoleförordningen kapitel 4 § 7. Vidare förutsätts dokumenterad erfarenhet av undervisning på universitet eller högskola och forskning samt god samarbetsförmåga. Breda kunskaper i fysik och fysikdidaktik krävs för anställningen. Undervisning sker framförallt på svenska men kurser ges även på engelska vilket innebär att du måste behärska båda språken i tal och skrift. Meriterande är erfarenheter inom lärarutbildning, undervisningserfarenhet från grund- och gymnasieskola samt högskola, vana av att i grupp arbeta med intresseskapande projekt på högskolenivå samt erfarenhet av distansundervisning. Vidare är meriterande dokumenterade erfarenheter i skapandet av intresse för fysik i skolan och dokumenterad samverkan med skolan och/eller samhället. Vid bedömningen kommer vetenskaplig och pedagogisk skicklighet att värderas lika. Därutöver bedöms graden av administrativ och annan skicklighet i enlighet med Högskoleförordningens kapitel 4 § 15. Välkommen med din ansökan senast den 11 januari 2010, märkt med ref nr 1133/09. Ansökan skall innefatta följande handlingar i tre exemplar: 1. Styrkt meritsammanställning med en förteckning över referenspersoner. 2. Kortfattad redogörelse för vetenskaplig och pedagogisk verksamhet. Av redogörelsen skall framgå vilka undersökningar och resultat samt prestationer i övrigt som enligt den sökandes mening främst bör beaktas vid tillsättningen. 3. Förteckning över vetenskapliga arbeten. Sökande skall ange högst 10 skrifter eller andra arbeten som åberopas i första hand. 4. De vetenskapliga arbeten (högst 10) som åberopas i första hand, numrerade enligt publikationslistan. Meriterna skall dokumenteras med vägledning av Anställningsordning för Högskolan Gävle, se: http://www.hig.se/Om-Hogskolan/Arbeta-hos-oss.html Högskolan i Gävle 801 76 Gävle