OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
vid Historiska institutionen. Sista ansökningsdag: 2022-02-10.
Historiska institutionen bedriver utbildning i historia på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. Vi har ett brett utbud av kurser och program som under de senaste terminerna expanderat kraftigt, bland annat med två nya kandidatprogram. Institutionen utbildar även historielärare och bedriver kulturvetenskapliga utbildningar. Vid institutionen finns en livaktig forskningsmiljö organiserad i olika profilområden. Institutionens forskning tillhör i dag ett av Stockholms universitets ledande forskningsområden. Forskningen bedrivs av cirka 40 disputerade forskare och 20 doktorander – som fri forskning eller inom olika forskningsprojekt eller större forskningsområden.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna utgörs av undervisning (f n 70%) och forskning/ utvecklingsarbete/ kompetensutveckling (f n 30%). Den sökande förväntas kunna undervisa på ett brett utbud av översiktskurser, tematiska kurser, metodkurser och uppsatskurser på såväl grundnivå som avancerad nivå och forskarnivå. Undervisningen inkluderar examination, handledning och kursutveckling, samt administrativa uppgifter. Den sökande förväntas också att engagera sig i utbildningen och i utvecklingen av ämnets pedagogik och kursutbud, och då särskilt med inriktning mot digital historia.
Den sökande förväntas bedriva egen forskning av hög kvalitet samt verka för att institutionens forskningsmiljö utvecklas, bland annat genom att söka externa forskningsmedel. Därtill förväntas den sökande på andra sätt delta aktivt i arbetet med att utveckla digital historia och samverka med andra ämnen vid Stockholms universitet och externt. Dessutom kan lednings- och/eller administrativa uppdrag bli aktuella.
Behörighetskrav
Behörig till anställningen är den som före ansökningstidens utgång har avlagt filosofie doktorsexamen i historia, eller har motsvarande vetenskaplig kompetens, samt har visat pedagogisk skicklighet inom olika typer av undervisning – seminarier, föreläsningar och handledning – på grund- och avancerad nivå. Dessutom krävs dokumenterat intresse för att utveckla ämnets undervisning och forskning.
Såväl den pedagogiska som den vetenskapliga skickligheten ska vara dokumenterad på ett sätt som gör det möjligt att bedöma kvaliteten på den och den sökande uppmanas bifoga referenser.
Innehavaren av tjänsten förväntas kunna genomföra sina arbetsuppgifter på såväl svenska, eller annat skandinaviskt språk, som på engelska.
Som allmänt behörighetskrav gäller att ha såväl förmåga att samarbeta som den förmåga och lämplighet i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.
Bedömningsgrunder
Vid bedömningen av de sökande kommer särskild och lika vikt att läggas vid pedagogisk skicklighet, visad genom undervisning och pedagogiskt utvecklingsarbete, och vetenskaplig skicklighet, visad genom egen forskning. Vikt fästs även vid administrativ skicklighet.
Vid bedömningen av den pedagogiska skickligheten är undervisning med fokus på metoder inom digital historia, på alla nivåer inklusive forskarutbildning, meriterande. Därtill är uppvisad förmåga att utveckla nya kurser, kursansvar och administrativ erfarenhet sådant som räknas den sökande till godo.
Den vetenskapliga skickligheten bedöms genom kvaliteten på den sökandes vetenskapliga arbete, och främst forskning inom digital historia. Härvid tas stor hänsyn till bredd och förmåga att ställa nydanande frågor, visad förmåga att erhålla forskningsmedel samt att genomföra och avsluta forskningsprojekt liksom till olika former av publiceringar (nationella och internationella) samt aktivt deltagande i nationella och internationella konferenser och nätverk.
Stor vikt kommer att fästas vid den sökandes förutsättningar att bidra till metod- och teoriutvecklingen inom digital historia. Sådana förutsättningar visas genom dokumenterad god samarbetsförmåga och erfarenhet av samarbete inom såväl undervisning som forskning inom detta område. Till ansökan bör bifogas ett personligt brev där en reflektion över den sökandes möjliga bidrag till utvecklingen av digital historia vid Stockholms universitet ingår.
Högskolepedagogisk utbildning
Meriterande är högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt. En sökande som saknar högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng ska genomgå sådan utbildning under de två första åren av anställningen. Sökande som anser sig ha motsvarande kunskaper utan att ha genomgått formell utbildning ska i sin ansökan redogöra för hur kunskaperna har förvärvats och varför de motsvarar den kompetens som formell utbildning ger.
Övriga upplysningar
Stockholms universitet strävar efter att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Då Historiska institutionen eftersträvar en jämnare könsfördelning ser vi gärna att kvinnor söker anställningen.
Kontakt
Upplysningar om anställningen lämnas av prefekten, professor Anna Götlind, tfn 08-16 36 73, anna.gotlind@historia.su.se, eller av ställföreträdande prefekt, Mattias Tydén, mattias.tyden@historia.su.se.
Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till handläggaren Kenneth Hjalmarsson, tfn 08-16 21 30, kenneth.hjalmarsson@su.se.
Fackliga företrädare
Ingrid Lander (Saco-S), tfn 0708-16 26 64, saco@saco.su.se, Alejandra Pizarro Carrasco (Fackförbundet ST/Lärarförbundet), tfn 08-16 34 89, alejandra@st.su.se, samt seko@seko.su.se (SEKO).
Ansökan
Du söker anställningen via Stockholms universitets rekryteringssystem. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Universitetets anställningsordning och anvisningar för sökande finns på webbsidan: att söka en anställning.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms universitet bidrar till det hållbara demokratiska samhällets utveckling genom kunskap, upplysning och sanningssökande.